Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření observační praxe vychází z dosud nedostatečné teoretické vybavenosti a praktické připravenosti studentů v oblasti oborových didaktik. Cílem předmětu Observační praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních. Doporučenou obsahovou a formální stránkou výstupu je Deník observační praxe. Student vykoná praxi v délce 13 hodin stínování mentora praxe a dalších přidělených pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog), stínování je rozborované.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout studentům reálné informace o školském prostředí s důrazem na vyučovací metody, organizační formy práce ve školských zařízeních a na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Student vykoná praxi v délce 13 hodin. Předpokladem je konání praxí přednostně na fakultních a spolupracujících zařízeních PF UJEP.
Na základě realizace pedagogické praxe se studenti seznámí s fungováním edukačního prostředí. Studenti si osvojí základy pedagogických kompetencí. Studenti se seznámí s vybranými kurikulárními dokumenty v kontextu konkrétní školy. Studenti vypozorují základní metodické principy výuky, studenti zařadí realizaci vyučování do konkrétních organizačních forem. Studenti si založí pedagogické portfolio jako základ přípravy na výkon učitelského povolání. Studenti vedou rozhovor s provázejícím učitelem. Studenti se aktivně zajímají o fungování navšívené školy.
|
Předpoklady
|
Předpokladem absolvování předmětu je konání pedagogické praxe primárně na fakultních školách FF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto observační praxi CODP FF UJEP.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- řádné absolvování praxe na školském zařízení - odevzdání elektronické verze portfolia z praxe do systému stag - odevzdání hodnocení mentorem praxe do systému stag
|
Doporučená literatura
|
-
HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí.. Praha, 2021. ISBN 978-80-242-7476-8.
-
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
STROUHAL, Martin (ed.). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání.. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
ŠVEC, Vlastimil; SVOJANOVSKÝ, Petr; PRAVDOVÁ, Blanka; LOJDOVÁ, Kateřina; ONDRÁČKOVÁ, Michaela et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Pedagogika v teorii a praxi.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8.
-
VLČKOVÁ, Kateřina; LOJDOVÁ, Kateřina; LUKAS, Josef; MAREŠ, Jan; ŠKARKOVÁ, Lucie et al. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé.. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6.
|