Předmět: Observační pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Observační pedagogická praxe
Kód předmětu KHI/PBH71
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření observační praxe vychází z dosud nedostatečné teoretické vybavenosti a praktické připravenosti studentů v oblasti oborových didaktik. Cílem předmětu Observační praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních. Doporučenou obsahovou a formální stránkou výstupu je Deník observační praxe. Student vykoná praxi v délce 13 hodin stínování mentora praxe a dalších přidělených pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog), stínování je rozborované.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům reálné informace o školském prostředí s důrazem na vyučovací metody, organizační formy práce ve školských zařízeních a na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Student vykoná praxi v délce 13 hodin. Předpokladem je konání praxí přednostně na fakultních a spolupracujících zařízeních PF UJEP.
Na základě realizace pedagogické praxe se studenti seznámí s fungováním edukačního prostředí. Studenti si osvojí základy pedagogických kompetencí. Studenti se seznámí s vybranými kurikulárními dokumenty v kontextu konkrétní školy. Studenti vypozorují základní metodické principy výuky, studenti zařadí realizaci vyučování do konkrétních organizačních forem. Studenti si založí pedagogické portfolio jako základ přípravy na výkon učitelského povolání. Studenti vedou rozhovor s provázejícím učitelem. Studenti se aktivně zajímají o fungování navšívené školy.
Předpoklady
Předpokladem absolvování předmětu je konání pedagogické praxe primárně na fakultních školách FF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto observační praxi CODP FF UJEP.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- řádné absolvování praxe na školském zařízení - odevzdání elektronické verze portfolia z praxe do systému stag - odevzdání hodnocení mentorem praxe do systému stag
Doporučená literatura
  • HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí.. Praha, 2021. ISBN 978-80-242-7476-8.
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • STROUHAL, Martin (ed.). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání.. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
  • ŠVEC, Vlastimil; SVOJANOVSKÝ, Petr; PRAVDOVÁ, Blanka; LOJDOVÁ, Kateřina; ONDRÁČKOVÁ, Michaela et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Pedagogika v teorii a praxi.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8.
  • VLČKOVÁ, Kateřina; LOJDOVÁ, Kateřina; LUKAS, Josef; MAREŠ, Jan; ŠKARKOVÁ, Lucie et al. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé.. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr