Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření klinické pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat náslechové činnosti v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty do větší hloubky ve srovnání s úvodní - observační praxí.
Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student se zdokonalí v pozorování edukačního prostřdí, ve vedení rozhovoru s provázejícím učitelem i v přípravě pedagogického portfolia. Student samostatně analyzuje výzkumný problém klinické praxe a seznamuje s výsledky zpracovaného problému účastníky semináře.
|
Předpoklady
|
Návaznost na observační pedagogickou praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student vykoná praxi v délce 13 hodin s převahou hospitační a náslechové činnosti a postupným začleňováním činností asistentských podle pokynů mentora praxe. Hodiny jsou rozborované.
|
Doporučená literatura
|
-
LABISCHOVÁ, Denisa. GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava. 2008.
-
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha. 2005.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha. 2017.
-
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha. 2013.
-
PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha. 2020.
-
SLEZÁKOVÁ, Jana. Průvodce pedagogickou praxí. Olomouc. 2020.
-
STROUHAL, Martin. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání.. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
ŠVEC, Vlastimil. Determinanty účinnosti učitelských praxí.. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-8132-1.
-
VALIŠOVÁ, Alena. KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Obecná didaktika: a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních.. Praha, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
|