Předmět: Asistentská pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Asistentská pedagogická praxe
Kód předmětu KHI/PBH59
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření asistentské pedagogické praxe: - pedagogická práce s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ - pomoc učiteli s přípravou na vyučování - zapojení do přímé i nepřímé pedagogické činnosti v pozici asistenta pedagoga - pedagogická komunikace se žáky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Cílem praxe je spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti nejen u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale rovněž pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem. Student je v roli asistenta pedagoga.
Student získá dovednosti spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti nejen u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale rovněž pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem.
Předpoklady
Absolvování předchozích pedagogických praxích v logické návaznosti. Jedná se o observační pedagogickou praxi a klinickou pedagogickou praxi.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Student vykoná 20 hodin praxe na plně organizované základní nebo na střední škole. Na počátku praxe student absolvuje 4 náslechové (hospitační) hodiny, následovat budou hodiny asistentské v předmětu odpovídajícím studijnímu programu. Hodiny jsou rozborované. Student si povede pedagogický deník, který předloží po skončení asistentské praxe oborovému didaktikovi. Pedagogický deník se stává součástí portfolia pedagogické praxe. Školské zařízení si po dohodě s CODP FF UJEP vybírá student samostatně.
Doporučená literatura
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi.. Praha, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • GABAŠOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. Asistent pedagoga a klima třídy.. Praha, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
  • HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Praha. 2021.
  • PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha. 2002.
  • SMETÁČKOVÁ, Irena; MARTANOVÁ, Veronika; FRANCOVÁ, Veronika; VIKTOROVÁ, Ida; FRANKE, Helena et al. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-7603-272-9.
  • STANĚK, Martin; OKROUHLÁ, Jana; KNESLOVÁ, Martina. Asistent pedagoga: praktický rádce. Praha. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr