Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Věda a vzdělanost jako předmět historiografického bádání 2. Antická věda a vzdělanost - konstituování kánonu artes liberales 3. Křesťanství a pohanské dědictví - problematika translace antické vzdělanosti v raném středověku 4. Karolínská renesance a její význam pro duchovní kulturu 5. Renesance 12. století - postoje k přírodě 6. Výuka na (katedrálních) školách ve Francii - případ Abaelard 7. Vznik univerzit a scholastika 8. Lidské tělo v postulátech středověké fyziologie a medicíny 9. Mor a reakce na epidemie ve středověku a raném novověku 10. Italská renesance a problematika humanismu 11. Magie ve středověku a raném novověku 12. Knihtisk a jeho dopad na kulturu čtení - vzdělanost v raném novověku 13. Vědecká revoluce raného novověku - kosmologické otázky 14. Věda a vzdělanost na prahu moderní doby - osvícenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s problematikou dějin vědy a vzdělanosti v období od antiky až do 18. století. Látka je probírána v zásadě chronologicky, přičemž v každém období je vedle obecné charakteristiky podrobněji analyzováno jedno vybrané téma. Důraz je kladen na obecné (resp. evropské) dějiny, kulturní paradigmata, institucionální vývoj, metody poznávání, teoretické koncepty, proměny vzdělávacího kurikula, objevy a s nimi spojené osobnosti.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam klíčových osobností evropského vývoje na poli vědy i vzdělanosti a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům. Je schopen operovat s termíny "tradice", "kontinuita" při posuzování jednotlivých aspektů evropské (duchovní) kultury.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné napsání testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bernal, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960.
-
Burke, P. Společnost a vědění I. Praha, 2007.
-
Curtius, E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
-
Floss, P. Architekti křesťanského středověkého myšlení. Praha, 2004.
-
Hadot, P. Závoj Isidin. Esej o dějinách ideje přírody. Praha, 2010.
-
Kratochvíl, Z. Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha, 2009.
-
Kristeller, P. O. Osm filosofů italské renesance. Praha, 2007.
-
Kuhn, T. S. Struktura vědecký revolucí. Praha, 1998.
-
Le Goff, J. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
-
Yatesová, F. Giordano Bruno a hermeneutická tradice. Praha, 2002.
|