Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Úvod do semináře, seznámení s průběhem, formulace dílčích úkolů. 2. Prezentace témat bakalářských prací (téma, prameny, literatura, metoda, členění práce, problémy) 3-4. Charakter odborného textu, jeho zásady, typy a nároky 5. Kvalifikační práce jako specifický typ odborného textu (hlavní principy, součásti, typické nedostatky) 6. Bakalářské práce - analýza konkrétních ukázek (ukázky "špatných a dobrých" příkladů, typické problémy) 7. Prezentace výsledků odborné práce (principy, nároky, požadavky, prostředky, typické nedostatky) 8. Zásady mluveného odborného projevu (zásady a prostředky prezentování, typické nedostatky) 9. Prezentace bakalářské práce jako specifický typ odborného projevu 10-14. Praktický nácvik obhajoby, hodnocení, diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem kurzu je dovést studenty k úspěšnému dokončení a obhájení bakalářské práce. Uvedený kurz si klade za cíl poskytnout studentům k danému úkolu co nejširší míru podpory, zároveň ovšem jejich postup dílčím způsobem kontrolovat a korigovat. Samotný kurz je realizován ve třech specifických úrovních. V tomto rámci bude v průběhu kurzu pozornost studentů nejprve zaměřena k problematice odborného (historického) textu, v jehož intencích bude obecněji probírána struktura a charakter jednotlivých částí bakalářské práce. Vedle obecné charakteristiky zde bude podstatnou součástí výuky i kriticky zaměřená práce s konkrétními materiály v podobě různých typů (a úrovně) textu odborného charakteru i vybraných příkladů již realizovaných kvalifikačních prací. Studenti se zde tak poměrně detailně seznámí s obsahem, metodami, kritikou literatury i pramenů v doporučených studiích a modelových bakalářských pracích. Další část výuky bude již posléze orientována k přímé podpoře dokončování bakalářské práce. Podkladem pro tuto etapu se stanou dílčí individuální i společné konzultace a diskusní bloky, v jejichž rámci studenti představí výsledky své badatelské práce i problémy, které bylo nutno překonat. Práci svých kolegů prostřednictvím diskuse hodnotí a ověřují tak kvalitu a relevanci dosažených výsledků i způsob jejich formulace. Poslední okruh, který je v rámci kurzu realizován, se zaměřuje již výhradně k průpravě vlastní obhajoby kvalifikační práce, resp. obecněji mluvenou formu prezentace výsledků odborné badatelské činnosti. Student by zde měl získat vhodný podklad pro prezentaci a kvalitní formulaci celkového pojetí svého badatelského výkonu, vlastní metodiky zpracování a především významu dosažených výsledků. V rámci opakované modelové diskuse nad výsledky vlastní kvalifikační práce i pracemi spolustudujících kolegů by si měl student osvojit obecnější principy i zásady vedení odborné debaty, měl by být připraven nejen obhájit výsledky svého badatelského výkonu, ale též diskusi vést a směřovat.
Student v průběhu kurzu prohloubí své dispozice pro samostatnou tvorbu odborného (historického) textu. Bude vybaven vědomosti o jeho formálních i obsahových náležitostech, ty posléze dokáže promítnout do konkrétního zpracování textu při dokončování bakalářské práce. Současně bude veden ke schopnosti ústně prezentovat konkrétní výsledky své odborné práce a obhajovat je v rámci diskuse. V obecnějším rozměru získá předpoklady pro obhajobu pojetí badatelského postupu a celkové metodiky zpracování výzkumného tématu.
|
Předpoklady
|
Student v rámci kurzu získá tyto způsobilosti: - v širokém rámci reflektuje zásady a principy psaného odborného historického textu, je schopen při tvorbě vlastního odborného textu tyto principy alespoň v základní úrovni respektovat i funkčním způsobem využívat. - zvládá a využívá široké spektrum obsahových i formálních náležitostí, které se specifickým způsobem váží k formulaci historicky orientovaného odborného textu (práce s odbornou literaturou, její hodnocení, citace pramenů a literatury aj.) - je si vědom etických principů odborné vědecké práce - disponuje základními dovednostmi odborného mluveného projevu (zejm. obsah i příprava podkladů v podobě funkční prezentace) - v obecnějším rozměru získá širší předpoklady pro smysluplnou a funkční obhajobu pojetí badatelského postupu a celkové metodiky zpracování výzkumného tématu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podkladem pro udělení zápočtu je zejména aktivní účast v kurzu (docházka s max. 3 absencemi, účast v diskusi). Plnění průběžných úkolů (zhodnocení ukázek odborného textu, modelových bakalářských prací, prezentací, schopnost vedení diskuse).
|
Doporučená literatura
|
-
D. HOLOUŠOVÁ. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, 1999.
-
S. ČMEJKROVÁ, F. DANEŠ, J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. null. Praha, 1999. ISBN null.
-
U. ECO. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
|