Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta na klinickou a asistentskou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí. 1. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Člověk a společnost 2. Portfolio v přípravě učitele na výuku 3. Příprava portfolia pro pedagogickou praxi 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách dějepisu 5. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro dějepis 6. Specifikum výuky dějepisu na základních a středních školách
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je v obecné části seznámení se školským systémem, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové pak seznámení s didaktickou transformací učiva pro konkrétní stupně škol. Předmět probíhá současně s klinickou a asistentskou praxí praxí a reflektuje její průběh.
Studenti se orientují v školském systému, základech školské legislativy, kurikulárních dokumentech, organizaci a bezpečnosti práce ve školských zařízeních. V části oborové jsou schopni analyzovat a interpretovat uspořádání učiva v rámci RVP a ŠVP. Chápou obsah jednotlivých kompetencí ve výuce. Aplikují kompetence výuky do učebních figur. Orientují se v nabídce dějepisných učebnic a dalších výukových materiálů. Využívají znalosti ze semináře pro tvorbu vlastního portfolia pedagogické praxe.
|
Předpoklady
|
Souběžná klinická a asistentská praxe.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Posluchači s aktivně účastní semináře, v průběhu semestru zpracují portfolio (část) pro pedagogickou praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha. 2011.
-
LABISCHOVÁ, Denisa. GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava. 2008.
-
Martin Strouhal. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha. 2016.
-
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha. 2005.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha. 2017.
-
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha. 2013.
-
PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha. 2020.
-
SLEZÁKOVÁ, Jana. Průvodce pedagogickou praxí. Olomouc. 2020.
-
ŠVEC, Vlastimil. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno. 2016.
-
VLČKOVÁ, Kateřina. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno. 2020.
|