Název předmětu | Úvod do diaktiky dějepisu |
---|---|
Kód předmětu | KHI/PBH48 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Osnova: 1. Charakteristické znaky didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny. 2. Místo didaktiky dějepisu v systému vědních disciplín 3. Historický vývoj didaktiky dějepisu 4. Současný stav didaktiky dějepisu, hlavní oblasti bádání 5. Vývoj dějepisného vzdělávání v českých zemích 6. Současné trendy v dějepisném vzdělávání 7. Cíle dějepisné výuky 8. Dějepisné kurikulum 9. Obsah dějepisného vyučování 10. Učebnice dějepisu, její funkce a strukturní prvky 11. Výzkum učebnic dějepisu 12. Výchovně vzdělávací proces.Osobost učitele dějepisu 13. Výuka dějepisu v zahraničí 14. Obhajoby seminárních prací
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s podstatnými znaky didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny hraničního charakteru, jejími hlavními cíli a úkoly, obsahem a metodoogií i základními oblastmi bádání. Jeho součástí je i přehled vývoje dějepisného vzdělávání v našich zemích, seznámení s tvorbou a obsahem nových vzdělávacích programů a vyučovacích plánů u nás i v zahraničí.
Student získá znalosti o charakteru didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny a základních oblastech jejího bádání. Umí formulovat a vysvětlit hlavní cíle a úkoly dějepisného vzdělávání, orientovat se v základních školských dokumentech a aplikovat je v konkrétní situaci. Studenti aplikují znalost kategorií historického vědomí v dějepisném vzdělávání. |
Předpoklady |
1. Student souběžně získává znalosti z oblasti psychologie, pedagogiky a obecné didaktiky 2. Prokazuje znalosti předpokládané absolvováním základních kurzů historie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Studijní program je zaměřený na profesní přípravu budoucích učitelů dějepisu na základních a středních školách. V rámci předmětu jsou současně uplatňovány různorodé metody a postupy diferencující oba stupně. Během semestru posluchači zpracují a při prezentaci obhájí seminární práci, jejíž téma vychází z obsahu probírané látky. Seminární práce dokládá schopnost zahájit didaktickou analýzu dějepisného tematického celku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|