Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Využití IT v historickém oboru 2. Problematika a rozsah digitalizace historických pramenů 3. Možnosti využití IT ve školním dějepise (příklady projektů, dějepisný software, testový software, autorský zákon) 4.-5. Genealogické programy jako specifický typ "dějepisného software" 6. - 8. Tvorba prezentace elektronické prezentace v historickém oboru (význam a účel prezentace, prvky, prostředky, zásady, typy prezentace) 9. Internetová prezentace (téma historie na internetu, základy a možnosti tvorby webové prezentace) 10. Obrazový materiál na internetu (webové galerie, virtuální prohlídka galerie či muzea apod.) 11. - 12. Editace digitálního obrazového, zvukového a video materiálu (zdroje, programy pro editaci zvuku, praktická editace) 13. "Historie v tabulkách" (využití databáze, programy typu MS Excel) 14. Prezentace závěrečných prací studentů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Kurz základy IT je zaměřen k těm tématům z oblasti informačních technologií, které mohou prospět odbornému historikovi či učiteli dějepisu. Představena tak bude široká škála programů, které lze využít v historickém oboru (genealogický software, audioeditory, videoeditory apod.), ve spektru programových prostředků bude přitom pozornost zaměřena na bezplatně využitelné programy licence typu freeware. Další významný okruh je dále orientován zejména na budoucího učitele dějepisu - v jeho rámci představíme postupy elektronické prezentace (základní prezentační programy, jednoduchá webová prezentace). Poslední hlavní okruh pak představuje práce s databázovými programy (základním prostředkem zde bude tabulkový procesor).
Student po absolvování kurzu: - disponuje základním přehledem možností, jak využít prostředků světa informačních technologií v oboru historie a vzdělávacích postupech oboru - má představu o rozsahu a významu digitalizace pramenného materiálu - dokáže vytvořit různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění - dokáže vhodně využít vybraných programových prostředků pro editaci audiomateriálu historického charakteru (výpověď pamětníka) - zpracovat genealogické schéma s využitím některého z genealogických programů; - vytvořit jednoduchou účelnou a přehlednou databázi na základě vybraného historického pramene statistické povahy
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Plnění průběžně zadávaných úkolů: (1) recenze vybrané aktivity k problematice IT a historie; (2) vytvoření genealogického schématu ve vybraném programu (3) vytvoření prezentace; (4) editace audiomateriálu /výpovědi pamětníka/ (5) vytvoření účelné databáze na základě rozboru statistického pramenného materiálu)
|
Doporučená literatura
|
-
Základní literatura k jednotlivým okruhům výuky k dispozici v Moodle (viz Aktivity)..
-
CARR Nicholas. Nebezpečná mělčina - Jak internet mění náš mozek.
-
LOVELOCK James. Novacén. Brno, 2022.
-
SPITZER Manfred. Kybernemoc. Brno, 2016.
|