Předmět: Úvod do studia historie

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia historie
Kód předmětu KHI/PBH24
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Stellner František, prof. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Odborný text, struktura, druhy; etika vědecké práce 2. Bibliografie, citace, prameny a historická metoda 3. Biografická metoda, prosopografie 4. Metody historické antropologie, kulturních dějin a dějin každodennosti 5. Paměťová studia 6. Metody hospodářských a sociálních dějin, historická demografie, metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu 7. Geografická metoda, ikonografická metoda 8. Genderová analýza 9. Mikrohistorie 10. Strukturální metoda, diskurzivní analýza 11. Narativní, filologická metoda, moderna a postmoderna 12. Popularizace a populární kultura 13. Komunikace ve vědě, akademická a vědecká pracoviště, stavovské organizace 14. Bohemikální výzkum, výzkum a studium v zahraničí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Získání základních praktických dovedností v historické práci.
Student získá přehlednou znalost problematiky oboru a způsobilost samostatně zpracovat drobné historické téma na základě studia literatury i pramenů, prokázaná odevzdáním seminární práce.
Předpoklady
Úvod do studia historie I
KHI/PBH14

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

A) účast je podmíněna zápočtem z prvního semestru tohoto předmětu B) docházka na přednáškách C) aktivní účast v diskuzích a vypracování a prezentování referátu během semináře D) vypracování seminární práce, která prokazuje schopnost aplikovat historickou metodu (a další) včetně interpretace dvou (nevydaných, popř. vydaných) historických pramenů v kontextu nejnovějšího bádání. Odevzdání do Moodlu jako soubor (MS Word/OpenOffice) v rozsahu 10-12 normostran při 1.5 řádkování, tzv. normostrana = 1 800 znaků (včetně mezer a poznámek). Rozsah textu tedy: 18 000-21 600 znaků (včetně mezer a poznámek pod čarou), písmu velikosti 12 (patkové). Text musí být zarovnán do bloku. V poznámkách pod čarou musejí být přímo a nepřímo citovány: minimálně 2 prameny (lze i dobový periodický tisk), 5 odborných knih (mají vědecký aparát), 1 populárně naučná kniha, 2 studie ze sborníků, 1 časopisecké studie z WoS nebo Scopus, 1 časopisecké studie z JSTOR. Po dohodě s vyučujícím lze některé položky nahradit jinou. Členění: úvod, stať (lze v několika kapitolách), závěr, seznam zdrojů. V úvodu je nutné: 1) stanovit výzkumné otázky (cíle), 2) zhodnotit, komentovat, popsat použité metody, případně zařadit text do metodologické "školy" a přihlásit se k metodologickým "vzorům", 3) zhodnotit, komentovat, popsat prameny, 4) zhodnotit, komentovat, popsat klíčovou odbornou literaturu, 5) komentovat strukturu práce. Seznam zdrojů (členěný na A) prameny B) odborné texty) a poznámkový aparát pod čarou se zkrácenými citacemi musí být podle úzu udaného ČČH. Zkouška je podmíněna zápočtem z prvního semestru, splněním výše uvedených podmínek A-C a úspěšným absolvováním písemného testu. Zkouška probíhá formou rozpravy (obhajoby) pedagogem opravené a schválené seminární práce o metodách, rešerši, výsledcích, problémech.
Doporučená literatura
  • Applebyová, Joyce et al. Jak říkat pravdu o dějinách. Historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno. 2002.
  • Assman, Aleida. Prostory vzpomínání: podoby a proměny kulturní paměti. Praha. 2018.
  • Berger, Stefan - Feldner, Heiko - Passmore, Kevin (eds.). Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno. 2016.
  • Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Croce, Benedetto. Historie jako myšlení a jako čin. Brno, 2006.
  • ČECHUROVÁ, J. - RANDÁK J. (edd.). Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha. 2014.
  • Čmejrková, Světla, Daneš, František, Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha. 1999.
  • Drška, Václav, Tomíček, David a kol. Prameny a historický narativ. Ústí nad Labem. 2023.
  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997.
  • Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha. 2019.
  • Ginzburg, Carlo. Sýr a červi. Praha, 2005.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha, 2002.
  • Josef BARTOŠ - Stanislava KOVÁŘOVÁ. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
  • Kozmanová, Irena a kol. Nové přístupy k metodologii hospodářských a politických dějin. Praha. 2013.
  • M. ŠEDIVÁ KOLDINSKÁ - I. CERMAN. Základní problémy studia raného novověku. Praha, 2013.
  • Ochrana, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha. 2019.
  • Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha, 1998.
  • Semotanová, Eva. Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha, 2001.
  • STELLNER, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
  • Storchová L., a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, 2014.
  • Třeštík, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
  • WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr