Vyučující
|
-
Stellner František, prof. PhDr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
přednášky: 1. Renesanční Itálie 2. Tudorovská Anglie 3. Evropská reformace: příčiny, směry, interpretace. Katolická reforma a Trident 4. Svět Habsburků (dynastie, SŘŘNN, Španělsko a zámoří) 5. Třicetiletá válka a "krize 17. století": příčiny, periodizace, výsledky; sociálně ekonomický vývoj a možnosti jeho interpretace 6. Hospodářské dějiny 17. a 18. století 7. Absolutismus na příkladu Francie Ludvíka XIV. 8. Vzestup Braniborsko-Pruska 9. Velké říše na okraji Evropy Polsko-litevská unie a Rusko 10. Koloniální říše a vznik USA 11. Ideové proudy 17.-18. století jansenismus, kvietismus, pietismus, osvícenství 12. Hospodářské, ideové a politické předpoklady Velké francouzské revoluce 13. Každodenní život v 17. a 18. století cvičení: 1. Protoabsolutismus jako problém historické vědy: povaha moderního státu raného novověku, způsoby jeho správy, ideologie. Francie a Anglie jako paradigma problému? 2. Evropská reformace: příčiny, směry, interpretace. Katolická reforma a Trident 3. Svět Habsburků: Španělsko a zámoří, středověká říše - pokusy o její reformu 4. Evropské konflikty před Třicetiletou válkou: od velmocenského soupeření ke konfesním zápasům 5. Třicetiletá válka a "krize 17. století": příčiny, periodizace, výsledky; sociálně ekonomický vývoj a možnosti jeho interpretace 6. Hospodářské dějiny 17., 18. stol. - analýza forem hospodaření v jednotlivých částech Evropa (příklad Anglie, Nizozemí, Francie, střední Evropa), nový obsah finančních institucí (banka, burza) a produktů (úvěr), zemědělská "revoluce" - kategorie, souvislosti 7. Merkantilismus (kameralismus), formování prvních ekonomických teorií (Adam Smith, David Ricardo ?), analýza a efekt v praxi 8. Formování moderního státu - změna role státu v oblasti politické, správní, hospodářské, důsledky na příkladech Francie, Braniborsko-Pruska; selhání tohoto procesu - příklad Polsko 9. Velké říše na okraji Evropy - Rusko a Osmanská říše - specifika, role zahraniční politiky 10. Formy a cíle koloniální politiky v 17.-18. století - význam rostoucí role Anglie - koloniální války (sedmiletá válka apod.) 11. Proměny anglických kolonií v Severní Americe - vznik, typologie, vztah s mateřskou zemí, hospodářský vývoj, boj za nezávislost 12. "Matrix revoluce" - hospodářské, ideové a politické předpoklady francouzské revoluce - analýza francouzských specifik 13. Ideové proudy 17., 18. století - jansenismus, kvietismus, pietismus, osvícenství 14. Každodenní život v 17. a 18. století - vliv "malé doby ledové", válek a epidemií na sociální status většiny obyvatel, strava, oblékání, cestování ?.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmětem oboru je podrobnější rozprava o problematice novověkých dějin, v níž je kladen důraz na srovnávací analýzu různých stránek historického vývoje v čase i v prostoru, při nezbytném vymezení vzájemných souvislostí i (kauzálních) závislostí zkoumaných jevů a událostí. Během kursu bude student seznámen s klíčovými okamžiky evropských a světových dějin v období od nástupu reformace do vypuknutí Velké francouzské revoluce, vývojem kultury a myšlení a jejich základními interpretačními postupy moderní historiografie
Student získá v rámci absolvování předmětu v rámci seminářů schopnost porozumět pramenům z daného období a bude schopen zodpovědět otázky, které jejich prezentací budou otevřeny. V rámci přednášek se naučí nejen orientovat se v dané době, ale bude také seznámen s dobovým přesahem některých problémů, které mohou vést až k dnešnímu dění, například role státu, problematika kolonií etc.
|
Předpoklady
|
Obecné dějiny středověku
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Udělení zápočtu bude podmíněno aktivní účastí na seminářích a přednesení referátu, který bude úvodem pro diskusi k dané problematice. K ústní zkoušce přinese student seznam prostudované literatury obsahující minimálně 6 textů. Jednu otázku u zkoušky obdrží na základě prostudované literatury, druhou si vylosuje. Pro úspěšné složení zkoušky musí vyhovujícím způsobem zodpovědět obě otázky.
|
Doporučená literatura
|
-
Black, J. Evropa 18. století. Praha, 2003.
-
Blanning, T. C. W. The Culture of Power and the Power of Culture: Old Regime Europe 1660-1789. Oxford, 2003.
-
Braudel, F. Sozialgeschichte des 15.-18. Jahrhunderts: Der Alltag/Der Handel/Aufbruch zur Weltwirtschaft. München, 1999.
-
CRONIN, Vincent. Ludvík XIV. Král Slunce. Velký panovník z rodu Bourbonů. Praha. 1999.
-
Dülmen, R. van. Kultura a každodenní život v raném novověku, I - III. Praha, 1999.
-
FERGUSON, Niall. Britské impérium. Cesta k modernímu světu. Praha. 2007.
-
Ferro, M.. Dějiny kolonizací. 2007.
-
FURET, F. Francouzská revoluce, I, Od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. Praha, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
-
Hrbek, J. Evropa a absolutismus v 17. a 18. století (1648?1789). Praha, 2012.
-
Jan Křen. Dvě století střední Evropy. Praha, 2005.
-
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí. Ekonomické proměny a vojenské konflikty v letech.
-
Munck, T. Evropa sedmnáctého století. Praha, 2002.
-
PAULINYI, Á. Průmyslová revoluce. Praha, 2003.
-
R. MACKENNEY. Evropa šestnáctého století. Praha, 2001.
-
Radek FUKALA. Třicetiletá válka. Konflikt, který změnil Evropu. Opava, 2001.
-
Raková, Svatava. Dobrodruzi, puritáni a Indiáni. Praha. 1998.
-
STELLNER, František. Car je mrtev, ať žije carevna! Převraty na ruském dvoře v 18. století. Praha. 2014.
-
STELLNER, František. Fridrich Veliký. Cesta Pruska k velmocenskému postavení. Praha. 1998.
-
SUCHÁNEK, Drahomír, DRŠKA, Václav. Církevní dějiny. Novověk. Praha, 2018.
-
Ulrich im Hof. Evropa a osvícenství. Praha, 2000.
|