Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
-
Stellner František, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata přednášek po jednotlivých týdnech: 1. Historie jako věda, definice historie; úkol, užitečnost a veřejná role historie 2. Filozofie dějin, teorie dějin, historismus; periodizace historie 3. Územní, prostorové členění historie 4. Tematické členění historie; organizace historických věd v ČR 5. Historická metoda 6. Heuristika; odborný text, struktura odborného textu 7. Bibliografie, elektronické informační zdroje 8. Výpisky, citace, odkazy, poznámkový aparát 9. Prameny a literatura - základní seznámení 10. Odborné časopisy 11. Základní přehled typů pramenů 12. Edice pramenů 13. Kritika pramenů (vnější a vnitřní) Program seminářů: 1. Zásady vysokoškolského studia a systematika na pracovišti KHI 2. Otázky v rámci historického výzkumu. Jak formulovat zadání seminární práce - posteru. 3. Anotace, abstrakt, resumé, summary 4. Jak poznat odborný text 5. Odborná literatura - monografie, časopis, sborník 6. Databáze odborné literatury - domácí, zahraniční 7. Praktické práce s literaturou - citační norma 8. Praktické práce s literaturou - recenze 9. Struktura a technické provedení posteru 10. Metody práce s textem - komparace a kompilace 11. Prezentace historického výzkumu - referát 12. Základy historické terminologie 13. Prezentace semestrálních projektů 14. Prezentace semestrálních projektů, příprava na zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Získání základních praktických dovedností v historické práci.
Studenti získají základní představu o oboru. Zpracováním seminární práce tyto znalosti uplatní prakticky.
|
Předpoklady
|
Bez podmiňujících předmětů a předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- aktivní účast na seminářích - pravidelná příprava na seminář v podobě plnění úkolů zadaných na semináři nebo prostřednictvím Moodlu - poster (písemné/grafické zpracování řešeného tématu, na předem schválené téma, odevzdaný v elektronické formě do Moodlu nejpozději do 6. prosince 2024 a následné jeho odprezentování)
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, Stefan - Feldner, Heiko - Passmore, Kevin (eds.). Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno. 2016.
-
Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Dvořák, Tomáš a kol. Úvod do studia dějepisu I. Brno. 2014.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
-
Fasora, Lukáš a kol. Úvod do studia dějepisu II. Brno. 2014.
-
Hanuš, Jiří - Suk, Jiří (edd.). Dobrodružství historické interpretace. Brno. 2021.
-
Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
-
Horský, Jan. Teorie a narace. Praha, 2015.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha. 2002.
-
Montanari, Massimo. Hlad a hojnost. Dějiny stravování v Evropě. Praha, 2003.
-
Petráň, Josef. Dějiny českého venkova v příběhu Ouběnic. Praha, 2012.
-
Stellner, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
-
Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha. 2014.
-
Swainová, Harriet (ed.). Velké otázky historie. Praha. 2006.
-
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha. 2005.
-
Toynbee, Arnold J. Studium dějin. Praha. 1995.
-
Třeštík, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
-
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. Praha, 1999.
|