Vyučující
|
-
Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Chronologická periodizace pravěku 2. Základní terminologie hmotné kultury 3. Zpracování kamene a jeho vývoj 4. Užití keramiky a její výoj 5. Měděná industrie a její vývoj 6. Bronzová industrie a její výoj 7. Železná industrie a její vývoj 8. Ekofakty v pravěké hm. kultuře 9. Formy pravěkého sídlení 10. Ekonomické aktivity 11. Formy pravěkého pohřbívání 12. Rituální aktivity
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podrobněji představit studentům typo-chronologický vývoj prehistorické hmotné kultury v oblasti České republiky i v širším středoevropském rámci. Při prezentaci vývoje této hmotné kultury bude kladen důraz zejména na aspekty související s nejrůznějšími formami její dokumentace pro účely archeologického výzkumu, následného laboratorního zpracování, badatelského využití i prezentace veřejnosti. Pozornost bude věnována rovněž metodám zaměřeným na dokumentaci stop po výrobních technologích.
Student bude po absolvování kurzu schopen typologicky a chronologicky klasifikovat dílčí součásti movité i nemovité prehistorické hmotné kultury. V souvislosti s dokumentačními standardy bude schopen zvolit nejvhodnější metodu jejich dokumentace, kterou provede v požadované kvalitě. Student bude rovněž schopen provádět digitalizaci manuálně vzniklé dokumentace, stejně jako rozpoznávat případy, kdy je vhodné provést dokumentaci přímo v digitální podobě. Student využije získané způsobilosti při praxi např. v organizacích archeologické památkové péče, muzeích, odb. ústavech, apod.
|
Předpoklady
|
1. Student by měl absolvovat předmět Dějiny pravěku. 2. Znalost cizího jazyka není podmínkou, nicméně základní znalost AJ a NJ ulehčí významně studentům úspěšné absolvování předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je alespoň 75% úspěšnost v písemném testu. Test bude sestaven z otázek, na něž se odpovídá selektivně i z otázek, kde student musí odpověď doplnit vlastními slovy.
|
Doporučená literatura
|
-
Bouzek, J. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha, 2005.
-
Čtverák, V. - Lutovský, M. - Slabina, M. - Smejtek L. Encyklopedie hradišť v Čechách. Praha, 2003.
-
Droberjar, E. Encyklopedie římské a germánské archeologie. Praha, 2002.
-
Kolektiv autorů. Archeologie pravěkých Čech 1-8. Praha.
-
Podborský, V. a kol. Pravěké dějiny Moravy. Brno, 1993.
-
Podborský V. Dějiny pravěku a rané doby dějinné. Brno, 2006.
-
Sklenář, K. - Sklenářová, Z. - Slabina, M. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha, 2002.
-
Waldhause, J. Encyklopedie Keltů v Čechách. Praha, 2001.
|