Vyučující
|
-
Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Archeologie a její postavení mezi ostatními humanitními obory 2. Stručné dějiny oboru v ČR 3. Archeologie a relevatní česká a mezinárodní legislativa 4. Nedestruktivní metody arch. výzkumu 5. Destruktivní metody arch. výzkumu 6. Záchranný archeologický výzkum 7. Systematický archeologický výzkum 8. Nálezová zpráva výzkumu 9. Hlášení o archeologické akci 10. AMČR - Archeologická mapa ČR 11. Organizace arch. pam. péče v ČR - oprávněné organizace 12. Archeologie v muzeích 13. - 14. Praktické cvičení (terén + laboratoř)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní charakteristikou oboru archeologie pravěku a starověku. Pozornost bude věnována postavení oboru mezi ostatními disciplínami, stejně jako výhnamu pro archeologickou památkovou péči či pro systematické badatelské aktivity. Cílem kursu je rovněž objasnit studentům základní legislativní rámec, ve kterém je předmět činnosti oboru v ČR uskutečňován.
Student je schopen učinit si základní představu o cílech oboru, jeho postavení mezi ostatními disciplínami, o jeho metodice práce či dalších důležitých aspektech, které jsou s oborem spjaty. Student pochopí stěžejní roli oboru zejména při studiu nejstarších lidských dějin, stejně jako v archeologické památkové péči. Student je schopen uplatnit nabyté znalosti v organizacích archeologické památkové péče, odb. ústavech, muzeích, apod.
|
Předpoklady
|
1. Dějiny pravěku 2. Znalost cizích jazyků není podmínkou, ovšem alespoň základní znalost AJ a NJ významně studentům ulehčí základní orientaci v předmětu studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je alespoň 75% úspěšnost v písemném testu. Test bude sestaven z otázek, na něž se odpovídá selektivně i z otázek, kde student musí odpověď doplnit vlastními slovy.
|
Doporučená literatura
|
-
Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy (tzv. Maltská konvence).
-
Zákon č. 20/1987, Sb., o státní památkové péče, ve znění pozdějších předpisů. § 21-23.
-
Zákon 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy..
-
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. Náchod: Ve spolupráci s Nadací Open Society Fund Praha vydalo Nakladatelství JUKO, 2003. ISBN 80-862-1328-5.
-
Fialová, D. Muzeum a veřejnost: Učební texty základního kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky. Praha, 2010.
-
Gojda, M. Archeologie krajiny. Academia. 2000.
-
GOJDA, Martin. Archeologie krajiny. Praha, 2000.
-
Ivana KOPECKÁ a kol. Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. Praha, 2002.
-
Jagošová, L. - Jůva, V. - Mrázová, L. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno, 2010.
-
Knapík, J. et al. Vademekum muzeologie. Opava, 2012.
-
M. Kuna a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha, 2004.
-
Sklenář, K. - Sklenářová, Z. Biografický slovník českých, moravských slezských archeologů. Praha, 2005.
-
Žalman, Jiří. Příručka muzejníkova II. Praha, 2006.
-
Žalman, Jiří. Příručka muzejníkova I. Praha-Brno, 2002.
|