Předmět: Obecné dějiny novověku

« Zpět
Název předmětu Obecné dějiny novověku
Kód předmětu KHI/ODN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
  • Okurka Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy jednotlivých přednášek jsou věnovány: 1. prosazujícímu se faktoru nerovnoměrnosti historického vývoje, 2. procesu modernizace i zásadním proměnám, jakými procházel vztah "centra" a "periferie" v daném období (s přihlédnutím k prvkům kontinuity a diskontinuity konkrétního historického vývoje). 3. obsahovému, geografickému i chronologickému vymezení termínu "novověk", 4. reformaci a jejím důsledkům, 5. jednotlivým aspektům tzv. krize 17. století, evropské a "světové" rovnováze po třicetileté válce, 6. problematice absolutismu i jeho odmítání (typologii monarchií a "republik"), 7. baroku a osvícenství, 8. pronikání Evropanů do zámoří a boji o novou mocenskou rovnováhu, modernizaci a inovaci, 9. krizi starého režimu, Velké francouzské revoluci a jejím důsledkům, 10. věku revoluce a restaurace, procesu industrializace a jeho společenským i politickým dopadům, 11. problematice roku 1848, 12. vzniku moderního nacionalismu a formování národních států, upevňování občanské společnosti, 13. tzv. atlantické revoluci a soumraku evropské éry, 14. národním a nadnárodním prvkům ve sporu o novou mocenskou rovnováhu na přelom století a v předvečer první světové války.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je podrobnější rozprava o problematice novověkých dějin, resp. období 1648-1918, v níž je kladen důraz na srovnávací analýzu různých stránek historického vývoje v čase i v prostoru při nezbytném vymezení vzájemných souvislostí i (kauzálních) závislostí zkoumaných jevů a událostí.
Student je schopen logické návaznosti na předchozí časové období. Prokazuje znalost širších časových i prostorových souvislostí. Osvojil si schopnost analýzy příslušných pramenů, zaměřenou především na jejich hodnocení s nutností kritického přístupu. Získal přehled o historiografii týkající se sledovaného období se zaměřením na nejnovější vědecké výsledky, se znalostí přecházejícího vývoje řešení příslušných problémů. Součástí získaných kompetencí je i úspěšná geografická orientace konkrétních historických dějů. Student prokazuje schopnost výstižné prezentace výsledků vlastní činnosti v tomto oboru.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

K ústní zkoušce přinese student seznam prostudované literatury obsahující min. 6 monografií ze seznamu doporučené četby (nikoli učebnice a syntézy), z nichž min. 3 se vztahují k období 1648-1815 a min. 3 k období 1815-1918. Jednu otázku u zkoušky obdrží na základě prostudované literatury, druhou si vylosuje. Pro úspěšné složení zkoušky musí vyhovujícím způsobem zodpovědět obě otázky.
Doporučená literatura
  • Edmund Burke. Úvahy o revoluci ve Francii. Brno, 1997.
  • Egon Friedel. Kulturní dějiny novověku II. Krize evropské duše od černé smrti po první světovou válku. Praha, 2006.
  • Fernand Braudel. Dynamika kapitalismu. Praha, 1999.
  • François Furet. Francouzská revoluce I-II. Praha, 2007.
  • František Stellner. Hospodářské dějiny novověku. Praha, 2012.
  • Frédéric Hitzel. Osmanská říše 15.-18. století. Praha, 2005.
  • Jan Křen. Dvě století střední Evropy. Praha, 2005.
  • Martin Kovář. Zrození velmoci - (Anglie ? Velká Británie) na cestě k postavení první světové mocnosti (1603-1746). Praha, 2007.
  • Miroslav Hroch. V národním zájmu. Praha, 1999.
  • Peter Englund. Nepokojná léta. Historie třicetileté války. Praha, 2000.
  • Richard Pipes. Dějiny ruské revoluce (1900-1923). Praha, 1998.
  • Roland Fröhlich. Dva tisíce let dějin církve. Praha, 1999.
  • Svatava Raková. Dobrodruzi, puritáni a Indiáni. Angličané v Novém světě. Praha, 1998.
  • Ulrich im Hof. Evropa a osvícenství. Praha, 2000.
  • Václav Veber. Mikuláš II. a jeho svět. Rusko 1894-1917. Praha, 2000.
  • Vladimír N8levka. Koncert velmocí. Mezinárodní vztahy 1871-1914. Praha, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní