Vyučující
|
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu zprostředkuje studentům základy studia historie v několika tematických celcích: 1. Organizace seminářů, stručný přehled jednotlivých témat, zásady vysokoškolského studia; 2. Historie a její postavení v systému věd; základy historického myšlení; 3. Exkurze po Ústí nad Labem; 4. Instituce zabývající se studiem, výukou historie a ochranou kulturního dědictví; 5. Odborná literatura, historická periodika, knihovny a bibliografické údaje, základy práce s odbornou literaturou; 6. Praktické práce s literaturou - recenze, zpráva, referát, odborná studie 7. Prameny, jejich systematizace, uchování; 8. Práce s prameny - heuristika; 9. Práce s prameny - kritika, interpretace; 10. Praktické cvičení s prameny 11. Základy historické terminologie I; 12. Základy historické terminologie II; 13. Základy metodologie; 14. Aktuální trendy v historickém výzkumu;
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s historií jako moderní vědou, která má svou systematiku, cíle a předmět studia a která užívá specifických pracovních postupů při práci s prameny. Předmět si zároveň klade za cíl upozornit studenty prvního ročníku, že historie není statickou vědou, která poskytuje pouze statické faktografické informace, ale že se jedná o dynamickou vědu, která dokáže zprostředkovat plastický obraz naší minulosti. Vedle základů historikovy práce předmět dále studentům zprostředkuje i základní terminologickou bázi historické vědy
Student porozumí základním postupům v rámci historické práce. Dovede vymezit vztah historické vědy a další věd, jejichž výstupy a metody historická věda také užívá. Student si osvojí základy historikovy práce. Student zná historická periodika a dovede pracovat s odbornou literaturou. Student dovede kategorizovat základní okruhy pramenů. Student zná nejvýznamnější instituce zabývající se zkoumáním historie.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast studenta v rámci výuky v podobě plnění průběžně zadávaných úloh při výuce. Dále úspěšné vypracování čtyř úkolů vycházejících z probíraných témat. Vlastní ověření znalostí je pak realizováno prostřednictvím závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Jadwiga Šanderová. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, 2009.
-
Soňa Schneiderová. Jak nepsat diplomovou práci. Olomouc, 2011.
-
Umberto Eco. Jak napsat diplomovou práci. Praha, 1997.
|