Vyučující
|
-
Royt Jan, prof. PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Úvod do problematiky (vývoj a směry agrární historiografie, základní literatura a pojmy), typy pramenné základny 2. Proměny v postavení venkovského obyvatelstva v raném novověku, stratifikace (vesnice a její obyvatelé) 3. Vesnické osídlení a jeho vývoj. Právní poměry, zejm. poddanské rodinné a majetkové právo, transakce s poddanskou nemovitostí 4. Agrární cyklus - svět práce a každodenní život venkovského obyvatelstva 5. Demografický a populační vývoj českého venkova, mobilita venkovského obyvatelstva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Obsah kurzu by měl studentům historických oborů poskytnout ucelenou informaci o vývoji českého venkova a jeho obyvatel v průběhu středověku a raného novověku. Zájem bude nejprve orientován k právním a sociálním aspektům vývoje postavení venkovského obyvatelstva v českých zemích. Ústřední téma zde představují otázky geneze poddanství a dále proměny postavení poddaného obyvatelstva do zrušení nevolnictví. V kontextu těchto otázek bude představen i vývoj sociální struktury venkovského obyvatelstva, otázky poddanské samosprávy či charakter majetkového transferu poddanské nemovitosti aj. Proměny postavení poddanského obyvatelstva doplní též pohled historické demografie, v jejímž rámci bude vedle celkového demografického a populačního vývoje českého venkova naznačena i problematika životních cyklů venkovského obyvatelstva, charakteristika venkovské rodiny či rozsah geografické mobility poddanského obyvatelstva. Samostatnou kapitolu a druhá hlavní okruh problematiky pak budou představovat otázky spojené s poznáním hmotné kultury venkovského prostředí. Postupně zde budou účastníkům kurzu prezentovány otázky spojené s podobou a funkcí středověké a raně novověké vesnice a vesnického domu. Podstatnou součástí tohoto okruhu problematiky bude i představení rámce pracovních aktivit poddanského zemědělského rolníka v průběhu neměnného cyklu agrárního roku.
Absolvent by měl získat ucelený obraz o vývoji postavení poddanského venkovského obyvatelstva v českých zemích od vzniku poddanství do zrušení nevolnictví. Zároveň bude disponovat znalostmi o hlavních okruzích badatelského zájmu o toto téma v české a částečně zahraniční historiografii. Práce s konkrétním pramenným materiálem pak přinese studentům též alespoň základní představu o typech pramenů, které lze k poznávání venkovského prostředí využít.
|
Předpoklady
|
Od účastníka kurzu se předpokládá základní poučenost o vývoji českých středověkých a raně novověkých dějin. S ohledem na práci s prameny je dalším nutným předpokladem alespoň základní paleografická dovednost v oblasti četby českých raně novověkých textů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
- Pravidelná a aktivní účast v semináři (diskuse, aktivní práce s ukázkami pramenů) - Zápočtový test zaměření na základní pojmy, rozbor vybrané pramenné ukázky - Odborná rozprava nad vybraným probléme v rámci výuky kurzu
|
Doporučená literatura
|
|