Předmět: PVK Dítě a dětství v předmoderní době

« Zpět
Název předmětu PVK Dítě a dětství v předmoderní době
Kód předmětu KHI/KV301
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Úvod do problematiky: prameny, dosavadní bádání, metody výzkumu 2. Představy předmoderní společnosti o dětech a jejich právní postavení 3. Každodennost dětí ve středověku a raném novověku (péče o ně, nemoci, oblečení strava, hračky ad.) 4. Přechodové rituály, výchova a vzdělávání dětí 5. Specifika dětství v jednotlivých sociálních vrstvách

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit studenty s problematikou dětství ve středověku a v raném novověku. Dětství i adolescence představují klíčovou, formativní součást života jednotlivce. Pochopení těchto životních fází a zejména toho, jak na děti předmoderní societa nahlížela, jakou v ní hrály roli, jak o ně pečovala, vzdělávala je i chránila, vypovídá mnohé nejen o tehdejším postavení dětí samotných, ale především pak o celé společnosti. Děti a dětství budou sledovány napříč sociálním spektrem (panovnický dvůr, šlechta, města, poddaní), a to v komparativní rovině (české země, habsburská monarchie i další oblasti Evropy). Pozornost se soustředí rovněž na klíčové vývojové aspekty problematiky. Součástí kurzu bude rovněž představení metod výzkumu i práce s relevantními prameny různého druhu.
Absolvováním kurzu získá student znalosti o fenoménu dětství ve 13.-18. století, ale též vhled do širších souvislostí evropských kulturních, sociálních i politických dějin. Zároveň získá kompetence k práci se starší i recentní odbornou literaturou a archivními dokumenty, které se vztahují k problematice dětství různého druhu a jejich vývoje ve vrcholném i pozdním středověku a raném novověku. Podstatným výstupem kurzu je také to, že student dovede komparovat získané specifické znalosti z oblasti habsburské monarchie s obecným vývojem sledovaného fenoménu v předmoderní Evropě.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Zápočet bude udělen za pravidelnou účast na kurzu.
Doporučená literatura
  • Albrecht CLASSEN. Childhood in the Middle Ages and the Renaissance. Berlin-New York, 2005.
  • Dana DVOŘÁČKOVÁ-MALÁ; Martin HOLÝ; Tomáš STERNECK; Jan ZELENKA a kol. Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha, 2019.
  • Martinn Holý. Zrození renesančního kavalíra. Výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha, 2010.
  • Milena LENDEROVÁ; Karel RÝDL. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
  • Phillipe ARIES. L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime. Paris, 1960.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr