Předmět: PVK Dítě a dětství v předmoderní době

« Zpět
Název předmětu PVK Dítě a dětství v předmoderní době
Kód předmětu KHI/KV20
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu zahrnuje tato témata: 1. Úvod do problematiky: prameny, dosavadní bádání, metody výzkumu 2. Dítě v představách předmoderní společnosti (naučení, historiografie, literární prameny) 3. Právní postavení dětí 4. Přechodové rituály (narození dítěte, křty) 5. Nemoci dětí a jejich mortalita 6. Každodennost (péče o děti, dětská strava, oblečení) 7. Svět dětských hraček 8. Výchova a vzdělávání 9. Děti českých králů, specifika vznešených potomků 10. Dětství v aristokratické společnosti českých zemí 11. Dítě ve městech a na venkově 12. Ohrožené děti 13. Děti na cestách 14. Mýtus dětství v individuální i kolektivní paměti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Kurz bude věnován vybraným aspektům dějin dětství ve středověku a v raném novověku. Jeho cílem je prohloubení znalostí studentů v oboru kulturních, sociálních a vzdělanostních dějin českých zemí v evropském kontextu. Součástí kurzu doprovázeného pravidelně powerpointovými prezentacemi bude i interpretace relevantních dobových ikonografických, písemných i jiných pramenů k problematice dětského světa v předmoderní době.
Absolvováním kurzu získá student znalosti o fenoménu dětství ve 13.-18. století, ale též vhled do širších souvislostí evropských kulturních, sociálních i politických dějin. Zároveň získá kompetence k práci se starší i recentní odbornou literaturou a archivními dokumenty, které se vztahují k problematice dětství různého druhu a jejich vývoje ve vrcholném i pozdním středověku a raném novověku. Podstatným výstupem kurzu je také to, že student dovede komparovat získané specifické znalosti z oblasti habsburské monarchie s obecným vývojem sledovaného fenoménu v předmoderní Evropě.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Pravidelná aktivní účast na výuce.
Doporučená literatura
  • Albrecht CLASSEN. Childhood in the Middle Ages and the Renaissance. Berlin-New York, 2005.
  • Dana DVOŘÁČKOVÁ-MALÁ; Martin HOLÝ; Tomáš STERNECK; Jan ZELENKA a kol. Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha, 2019.
  • Martinn Holý. Zrození renesančního kavalíra. Výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha, 2010.
  • Milena LENDEROVÁ; Karel RÝDL. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
  • Phillipe ARIES. L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime. Paris, 1960.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -