Vyučující
|
-
Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu zahrnuje tato témata: 1. Úvod do problematiky: prameny, dosavadní bádání, metody výzkumu 2. Dítě v představách předmoderní společnosti (naučení, historiografie, literární prameny) 3. Právní postavení dětí 4. Přechodové rituály (narození dítěte, křty) 5. Nemoci dětí a jejich mortalita 6. Každodennost (péče o děti, dětská strava, oblečení) 7. Svět dětských hraček 8. Výchova a vzdělávání 9. Děti českých králů, specifika vznešených potomků 10. Dětství v aristokratické společnosti českých zemí 11. Dítě ve městech a na venkově 12. Ohrožené děti 13. Děti na cestách 14. Mýtus dětství v individuální i kolektivní paměti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Kurz bude věnován vybraným aspektům dějin dětství ve středověku a v raném novověku. Jeho cílem je prohloubení znalostí studentů v oboru kulturních, sociálních a vzdělanostních dějin českých zemí v evropském kontextu. Součástí kurzu doprovázeného pravidelně powerpointovými prezentacemi bude i interpretace relevantních dobových ikonografických, písemných i jiných pramenů k problematice dětského světa v předmoderní době.
Absolvováním kurzu získá student znalosti o fenoménu dětství ve 13.-18. století, ale též vhled do širších souvislostí evropských kulturních, sociálních i politických dějin. Zároveň získá kompetence k práci se starší i recentní odbornou literaturou a archivními dokumenty, které se vztahují k problematice dětství různého druhu a jejich vývoje ve vrcholném i pozdním středověku a raném novověku. Podstatným výstupem kurzu je také to, že student dovede komparovat získané specifické znalosti z oblasti habsburské monarchie s obecným vývojem sledovaného fenoménu v předmoderní Evropě.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Pravidelná aktivní účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Albrecht CLASSEN. Childhood in the Middle Ages and the Renaissance. Berlin-New York, 2005.
-
Dana DVOŘÁČKOVÁ-MALÁ; Martin HOLÝ; Tomáš STERNECK; Jan ZELENKA a kol. Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha, 2019.
-
Martinn Holý. Zrození renesančního kavalíra. Výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha, 2010.
-
Milena LENDEROVÁ; Karel RÝDL. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
-
Phillipe ARIES. L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime. Paris, 1960.
|