Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Gens a regnum. Základní problémy transformace tradičních společenství v rané středověké vládnutí. 2. Léno, vazalita a středověk. Zdroje současné diskuse o existenci, povaze a podobě beneficiárně-lenního systému 3. Imperium a sacerdotium. Podoby středověkého universalismu a jeho filozoficko-teolgické, kulturní a vzdělanostní kořeny. 4. Imago mundi. Kosmografické a geografické představy ve středověké kultuře. 5. Tělesné bytí a podoby lékařství ve středověké společnosti. 6. Magie, nekromancie a tradice zakázaných nauk v zrcadle středověkých pramenů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade dva základní cíle. Prohloubit znalosti posluchačů o současných trendech medievistického bádání a upevnit jejich dovednosti metodologického či řemeslného charakteru. Současně se pokouší uvést posluchače do pokročilejších metod historického bádání s důrazem na interdisciplinární přesah směrem k lingvistice a vybrnaým částem teorie literatury. Studentům budou představeny vybrané problémy středověkých dějin. Výběr je koncipován s přihlédnutím k aktuálnímu odbornému diskurzu, avšak v zásadě arbitrárně z perspektivy vyučujících. Výuka obsahuje dvě základní části: prezentaci problému v historiografické debatě, kde převažuje forma přednášky, a prezentaci problému, tak jak se jeví v pramenné analýze a interpretačních možnostech, kde bude využito zejména proseminárních pracovních postupů.
Student si po absolvování předmětu prohloubí znalosti o současném stavu bádání v oblasti starších dějin a stěžejních aspektech jejich odborného diskurzu. Prohloubí své dovednosti řemeslného, metodologického a heuristického charakteru. Upevní si dovednosti při tvorbě odborného textu.
|
Předpoklady
|
Pasivní znalost alespoň jednoho cizího jazyka, nejlépe angličtina či němčina.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Prostudování předepsané odborné literatury, znalost problematiky pramenné základny a kriticko-analytických a interpretačních postupů. Na základě zvládnutí obojího vypracování seminární práce se standartním odborným aparátem v rozsahu cca 10 normostran.
|
Doporučená literatura
|
|