Předmět: PVK Člověk a příroda ve středověku a raném novověku

« Zpět
Název předmětu PVK Člověk a příroda ve středověku a raném novověku
Kód předmětu KHI/KV127
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Coubalová Eliška, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Koncept enviromentálních dějin, významní historici, škola Annales 2. Antičtí a středověcí autoři píšící o přírodě - Plinius Starší, Isidor ze Sevilly, Tomáš Akvinský, pozdní scholastika, renesance (Galilei, Descartes) 3. Vztah člověka a přírody ve středověku - historická krajina, zemědělství, epidemie, hladomoru, nemocí 4. Prameny k regionálnímu enviromentálně - historickému výzkumu - písemné záznamy, ikonografické a kartografické prameny - možnosti a limity využití 5. Metody výzkumu - práce s archivním/obrazovým, písemným/materiálem, mezioborová spolupráce - dendrochronologie, archeologické metody, geografické metody - práce s mapovými podklady, DPZ, GIS

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Laborování
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na interakci člověka a přírody kolem něj ve středověku a raném novověku. Během kurzu bude studentům představeno na vybraných autorech představen vývoj vnímání přírody od pozdní antiky po raný novověk. Reflektován bude také pohled historiků (např. škola Annales) na interakci člověka a přírody. V rámci kurzu budou také přiblíženy metody a prameny za pomocí kterých lze takový enviromentálně-historický výzkum realizovat.
Student po absolvování kurzu: a) rozumí konceptu enviromentálních dějin a zná práce stěžejních historiků b) má představu o změnách dobového vnímání interakce člověka a přírody c) dokáže blíže rozebrat pohled vybraného autora na interakci člověka a přírody a zařadit jej do dobového kontextu d) má představu o pramenné základně k environmentálně-historickému výzkumu a zná možnosti a limity využití těchto pramenů e) má přehled o metodách práce při environmentálně-historickému výzkumu a teoretických možnostech jejich užití f) orientuje se v obsahu vybraných starých map a je shcopen jej mezi jednotlivými mapami jednoduchým způsobem porovnávat
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce, splnění zadaných úkolů - přečtení kapitoly vybraného díla a esej na její téma (cca 3 stránky), práce s kartografickými prameny - sledování změn ve struktuře krajinných prvků u vybraného sídla (císařské otisky, 2. vojenské mapování, letecké snímky z 50. let 20. století, současná ortofomapa).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr