Vyučující
|
-
Coubalová Eliška, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Koncept enviromentálních dějin, významní historici, škola Annales 2. Antičtí a středověcí autoři píšící o přírodě - Plinius Starší, Isidor ze Sevilly, Tomáš Akvinský, pozdní scholastika, renesance (Galilei, Descartes) 3. Vztah člověka a přírody ve středověku - historická krajina, zemědělství, epidemie, hladomoru, nemocí 4. Prameny k regionálnímu enviromentálně - historickému výzkumu - písemné záznamy, ikonografické a kartografické prameny - možnosti a limity využití 5. Metody výzkumu - práce s archivním/obrazovým, písemným/materiálem, mezioborová spolupráce - dendrochronologie, archeologické metody, geografické metody - práce s mapovými podklady, DPZ, GIS
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Laborování
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na interakci člověka a přírody kolem něj ve středověku a raném novověku. Během kurzu bude studentům představeno na vybraných autorech představen vývoj vnímání přírody od pozdní antiky po raný novověk. Reflektován bude také pohled historiků (např. škola Annales) na interakci člověka a přírody. V rámci kurzu budou také přiblíženy metody a prameny za pomocí kterých lze takový enviromentálně-historický výzkum realizovat.
Student po absolvování kurzu: a) rozumí konceptu enviromentálních dějin a zná práce stěžejních historiků b) má představu o změnách dobového vnímání interakce člověka a přírody c) dokáže blíže rozebrat pohled vybraného autora na interakci člověka a přírody a zařadit jej do dobového kontextu d) má představu o pramenné základně k environmentálně-historickému výzkumu a zná možnosti a limity využití těchto pramenů e) má přehled o metodách práce při environmentálně-historickému výzkumu a teoretických možnostech jejich užití f) orientuje se v obsahu vybraných starých map a je shcopen jej mezi jednotlivými mapami jednoduchým způsobem porovnávat
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, splnění zadaných úkolů - přečtení kapitoly vybraného díla a esej na její téma (cca 3 stránky), práce s kartografickými prameny - sledování změn ve struktuře krajinných prvků u vybraného sídla (císařské otisky, 2. vojenské mapování, letecké snímky z 50. let 20. století, současná ortofomapa).
|
Doporučená literatura
|
|