Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Dějiny Terezína v rámci šoa 2. Specifika života v terezínském ghettu 3. Život dětí a mládeže v ghettu 4. Specifika orální historie pro dějiny terezínského ghetta
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou seznámeni s rolí ghetta Terezín v kontextu dějin šoa. Studenti budou schopni využívat rozmanité zdroje vzpomínek pamětníků. Studenti budou seznámeni s přednostmi a limity osobního vzpomínání. Studenti budou analyzovat a komparovat vybrané svědectví v různých rovinách.
Studenti se orientují v historii a dobovém kontextu existence terezínského ghetta. Dokážou postihnout hlavní problémy a vlivy v jeho vývoji a směřování. Znají základní odbornou literaturu ke sledovanému období. Prokazují schopnost kritické interpretace zachovaných svědectví. Jsou schopni získané poznatky prezentovat prostřednictvím textu a diskutují o nich.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Dotazník
Reflektovaná analýza vybraného svědectví.
|
Doporučená literatura
|
-
ADLER, H.G. Terezín 1941-1945. Tvář nuceného společenství I-III. Praha, 2003.
-
Blodig Vojtěch - Kárný Miroslav (edd.). Terezín v konečném řešení židovské otázky: Mezinárodní konference historiků k 50. výroční vzniku terezínského ghetta. Praha, 1992.
-
Hájková Anna. Poslední ghetto: všední život v Terezíně. Praha, 2021.
-
CHLÁDKOVÁ, Ludmila. Terezínské ghetto. Praha, 1991.
-
Kasperová Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha, 2010.
-
Schindler Zdeněk - Margita Kárná-Lenka Linhartová - Toman Brod - Miroslav Kárný. Terezínská pamětní kniha. Židovské oběti nacistických deportací z Čech a Moravy 1941-1945. Díl 1.1 2.. Praha, 1995.
-
Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
-
VANĚK, Miroslav, MÜCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha. 2022.
|