Vyučující
|
-
Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky: prameny, dosavadní bádání, metody výzkumu 2. Představy předmoderní společnosti o dětech a jejich právní postavení 3. Každodennost dětí ve středověku a raném novověku (péče o ně, nemoci, oblečení strava, hračky ad.) 4. Přechodové rituály, výchova a vzdělávání dětí 5. Specifika dětství v jednotlivých sociálních vrstvách
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit studenty s problematikou dětství ve středověku a v raném novověku. Dětství i adolescence představují klíčovou, formativní součást života jednotlivce. Pochopení těchto životních fází a zejména toho, jak na děti předmoderní societa nahlížela, jakou v ní hrály roli, jak o ně pečovala, vzdělávala je i chránila, vypovídá mnohé nejen o tehdejším postavení dětí samotných, ale především pak o celé společnosti. Děti a dětství budou sledovány napříč sociálním spektrem (panovnický dvůr, šlechta, města, poddaní), a to v komparativní rovině (české země, habsburská monarchie i další oblasti Evropy). Pozornost se soustředí rovněž na klíčové vývojové aspekty problematiky. Kurz usiluje o rozšíření znalostí studentů nejen o dětství samotném, ale především o širších souvislostech kulturních, náboženských, politických i sociálních dějin. Jeho součástí bude rovněž představení metod výzkumu i práce s relevantními prameny různého druhu.
Absolvováním kurzu získá student znalosti o fenoménu dětství ve 13.-18. století, ale též vhled do širších souvislostí evropských kulturních, sociálních i politických dějin. Zároveň získá kompetence k práci se starší i recentní odbornou literaturou a archivními dokumenty, které se vztahují k problematice dětství různého druhu a jejich vývoje ve vrcholném i pozdním středověku a raném novověku. Podstatným výstupem kurzu je také to, že student dovede komparovat získané specifické znalosti z oblasti habsburské monarchie s obecným vývojem sledovaného fenoménu v předmoderní Evropě.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Pravidelná aktivní účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Albrecht CLASSEN. Childhood in the Middle Ages and the Renaissance. Berlin-New York, 2005.
-
Dana DVOŘÁČKOVÁ-MALÁ; Martin HOLÝ; Tomáš STERNECK; Jan ZELENKA a kol. Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha, 2019.
-
Milena LENDEROVÁ; Karel RÝDL. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
-
Phillipe ARIES. L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime. Paris, 1960.
|