Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Historiografie na přelomu 19. a 20. století; pozitivismus a historismus; Historiografie a sociologie; historická sociologie; 2. Počátky školy Annales; Pojem Dlouhé trvání; Braudelovo pojetí totální historie, historická geografie; 3. Generace školy Annales; Dějiny každodennosti; 4. Mikrohistorie; Historická antropologie; kulturní historie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními trendy ve vývoji historiografie 20. století se zřetelem na průniky s jinými disciplínami (filosofii, sociologii, ekonomii, antropologií, geografii). Důraz je kladen právě na hledání možností interdisciplinárních přístupů (jako východiska z krize historismu a historického pozitivismu, případně ideologického dogmatismu), které je v různých podobách přítomné v dílech významných autorů od počátku minulého století. Důraz je kladen na následující témata tvořící náplň přednášek. Výklad doplní zadaná četba odborné literatury.
Absolvent předmětu se orientuje v problematice moderní historiografie. Rozumí jejím počátkům a vnímá její institucionální ukotvení. Chápe význam časopisu i školy Annales a její první generace. Zná významná jména předválečných historiků nizozemských, belgických, německých, ruských i amerických. Rozumí problematice kvantitativní historie a zná představitele tohoto směru. Dobře je seznámen s tzv. třetí generací školy Annales. Chápe vliv zahraničních historiků na moderní českou dějepisnou tvorbu.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Kurz je realizován formou přednášky a cvičení. V rámci přednášek je nutné vstřebat základní aspekty vykládané látky, v rámci cvičení pak splnit docházku. Následná zkouška je primárně písemná s možností upravit si výsledné hodnocení v ústní části zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
-
Dülmen, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
-
Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
-
Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
-
Kutnar, F. - Marek, J. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997.
-
Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
-
Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
-
Nodl, M. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Brno, 2007.
-
Veyene, P. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.
|