Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pamětníci jsou většinou osoby starší 80 let, muži i ženy, různých sociálních skupin, různých profesí a demokratického přesvědčení. Vzhledem k některým faktorům - vysoký věk, zdravotní stav, paměť - by bylo předčasné a ošidné uvést konkrétní soupis jmen. Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Metoda orální historie - přednosti a úskalí jejího využití; Československo - Češi, Němci, Slováci, Rusíni: úhly pohledu a jejich proměny 2. O první ČSR; Protektorát Čechy a Morava - svědectví pamětníků 3. Třetí ČSR; Padesátá léta v komunistickém Československu - svědectví pamětníků 4. "Zlatá šedesátá léta" a pražské jaro 1968; Komunistická "normalizace; Pád komunistického režimu v Československu - svědectví pamětníků 5. Závěrečné kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Československo už je minulostí, ale stále žijí pamětníci, kteří nám ještě mohou říci, jak se "žilo" za masarykovské republiky, jak do jejich životů zasáhla nacistická okupace a druhá světová válka, jak jejich životy poznamenal komunistický režim v 50. letech. Stále ještě žijí lidé s pohnutým osudem, často nedoceněné a pozapomenuté osobnosti, neprávem opomíjené. Právě těmto pamětníkům se snaží kurz dát prostor, aby sdělili své individuální prožitky, postoje a názory. Aby připomněli mladší generaci svou životní zkušenost. Právě zaměření na "malé dějiny" vede k demokratizaci dějin. Osudy pamětníků by neměly být zapomenuty a měly by vést k přemýšlení nad komplikovanými moderními českými a slovenskými dějinami.
Posluchači historie na FF UJEP Ústí nad Labem mají možnost se setkat s různými osobnostmi spjatými s dějinami Československa, mohou se jich přímo zeptat na konkrétní historické události, konfrontovat své znalosti z odborné literatury a přemýšlet nad různými postoji a názory. Hlubší znalost moderních dějin a odlišné úhly pohledu, to vše je nezbytné a prospěšné, zvláště pro budoucí učitele.
|
Předpoklady
|
Hlubší zájem o moderní dějiny, přemýšlet a naslouchat.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Seznámení s odbornou literaturou k tématu, o němž se bude především vést rozprava s pamětníkem a aktivní účast při těchto setkáních. Posluchač dokáže naslouchat a kriticky hodnotit jednotlivá svědectví pamětníků, konfrontovat své znalosti z odborné literatury a přemýšlet nad různými postoji a názory. Je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách, stejně jako při závěrečném kolokviu.
|
Doporučená literatura
|
-
Archivní prameny, dokumenty a odborná literatura k tématu podle zvoleného pamětníka.
|