Předmět: PVK "Pozor, vesnický boháč!" Selský stav v éře demokracie, nacismu a komunismu

« Zpět
Název předmětu PVK "Pozor, vesnický boháč!" Selský stav v éře demokracie, nacismu a komunismu
Kód předmětu KHI/KV10
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vztah Čechů k půdě je poznamenán hlavně násilnou kolektivizací, jež dopadla na kdysi prosperující selský stav. Sedlák býval svobodný člověk, často hospodařil pomocí moderních technologií, podporoval rozvoj družstevnictví a bohatý spolkový život. Poměry se zásadně změnily za nacistické okupace a v komunistickém Československu, kdy celé této sociální vrstvě hrozila likvidace. Rozkvět a prosperita za Rakousko-Uherska a první ČSR (agrární strana, tradice družstevnictví, venkovská pospolitost); Venkov za nacistické okupace (válečné hospodářství, odboj, perzekuce); Kořeny bezpráví za třetí republiky (zákaz agrární strany, retribuce, KSČ a venkov); Sovětský model kolektivizace a JZD (vládní politika, iluze a tragédie, propaganda); Sedláci proti kolektivizaci (odpor, podoby perzekuce, vězeňská anabáze); Akce "Kulak" - nucené vystěhování selských rodin z gruntů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Vztah Čechů k půdě je poznamenán hlavně násilnou kolektivizací, jež dopadla na kdysi prosperující selský stav. Sedlák býval svobodný člověk, často hospodařil pomocí moderních technologií, podporoval rozvoj družstevnictví a bohatý spolkový život. Poměry se zásadně změnily za nacistické okupace a v komunistickém Československu, kdy celé této sociální vrstvě hrozila likvidace.
Posluchač dokáže kriticky zhodnotit příslušný pramen, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor, umí se orientovat v širším dobovém kontextu.
Předpoklady
Znalost vývoje v obnoveném Československu.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Posluchač se seznámí s archivním materiálem, na jehož základě vypracuje kratší kritické pojednání (dle vlastního výběru nebo po domluvě s vyučujícím).
Doporučená literatura
  • Blažek, P. - Jech, K. - Kubálek, M. a kol.:. Akce K. Praha, 2010.
  • Blažek, P. - Kubálek, M. a kol.:. Kolektivizace venkova v Československu 1948-1960 a středoevropské souvislosti. Praha, 2008.
  • Jech, K.:. Soumrak selského stavu 1945-1960. Praha, 2001.
  • Rokoský, J. - Svoboda, L. (eds).:. Kolektivizace v Československu. Praha, 2013.
  • Rokoský, J.:. Dvakrát otrokem. Paměti agrárníka Oldřicha Suchého. Praha, 2014.
  • Urban, J.:. Kolektivizace venkova v Horním Polabí.. Praha, 2016.
  • Urban, J.:. Venkov pod kolektivizační knutou. Praha, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví a spisová služba (A13) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A16) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -