Předmět: PVK Hereze ve středověké společnosti

« Zpět
Název předmětu PVK Hereze ve středověké společnosti
Kód předmětu KHI/KV105
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po výukových blocích: 1. Hereze antického světa 2. Rok Tisíc a hereze 11. století 3. Zrození katarství, fenomén katarství 4. Valdenští jako předobraz reformace 5. Krize pozdního středověku a hereze

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět pojednává o specifickém fenoménu středověké společnosti, kterým jsou tzv. hereze. Jejich "existence" je doložena prameny pozdní antiky, raný středověk je v tomto ohledu spíše mlčící, vrcholný a pozdní zná naopak heretiků košaté množství. Zahraniční odborná literatura až do 70. let 20. století zdůrazňovala především fenomén dualismu jako základu pro neblaze proslulé katarství. V českém prostředí naopak rezonovalo zkoumání valdenství. Novější práce jsou k oběma fenoménům kritičtější a převažuje přístup, který lze označit jako dekonstrukce jevu v rámci trvajícího diskurzu. Antičtí Manichejci již nejsou vnímání jako bezprostřední předchůdci pyrenejských katarů atd. Cílem kurzu je proto: a) seznámit studenty s rámcovými skutečnostmi církevních dějin, b) naznačit klíčová místa (ve smyslu geografickém) kulturního vývoje Evropy, c) ukázat pestrost fenoménu kacířství, d) prohloubit jejich schopnost práce s pramenem, resp. schopnost jeho kritické analýzy.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou hereze, manicheismus, valdenství, katarství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam zásadních narativů evropského vývoje na poli zápasu s heretickými hnutími a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné splnění testu. Test se skládá z otázek, které cílí na faktografii i otázek, jež vedou studenta k interpretaci známé pramenné otázky. Úspěšnost testu je podmíněna splněním 70 procent zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Brenonová, A. Kataři. Brno, 2001.
  • Culianu, I. P. Dualistické gnóze Západu. Praha, 2008.
  • Duby, G. Rok Tisíc. Praha, 2007.
  • Franzen, A. Malé dějiny církve. Praha, 2006.
  • Lambert, M. Středověká hereze. Praha, 2000.
  • Le Roy Ladurie, E. Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324. Praha, 2005.
  • Loose, M. Dualist Herezy in the Middle Ages. Praha, 1974.
  • Molnár, A. Valdenští. Praha, 1991.
  • Oberste, J. "Křížová výprava" proti Albigenským. Praha, 2014.
  • Zbíral, D. Největší hereze. Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A16) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -