Vyučující
|
-
Velička Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1 Vývoj pomocných věd historických - zprvu jako praktických disciplin - od humanismu a jejich transformace jako speciálních vědeckých disciplin v souvislosti s rozvojem osvícenecké vědy v širším evropském kontextu. Institucionální ukotvení PVH od konce 18. století jako disciplin výzkumných a výukových. Problematika Kategorizace historických pramenů od 19. Století, významné osobnosti v teorii historických věd. 2-3 Prameny a vývoj diplomatiky jako nauky o studiu písemností úřední povahy, jejich vnitřní a vnější kritika se stejným akcentem na prameny středověké i novověké. Typologie úředních písemností, stav jejich výzkumu a edice. Diplomatika digitálních písemností. 4 Prameny, vývoj a metodika paleografie tzv. latinského okruhu, vývoj písem od počátků do 20. století, využití určitých typů písma v tisku a v počítačovém HW, vztah paleografie ke grafologii a gramatologii apod.). 5 Prameny, vývoj a metodika sfragistiky, stav výzkumu pečetí v našich zemích pro středověk ve vztahu s vývojem písemností. Možnosti novodobého uplatnění sfragistiky. 6 Prameny, vývoj a metodika historické chronologie, opět v těsné souvislosti s vývojem úředních písemností. Způsoby datování úředních písemnosti od středověku až do nové doby 7 Psací látka úředních písemností v historickém vývoji, Filigrány a metodika filigranologie jako pomocně vědní discipliny 8 Prameny a metodika epigrafiky, soupisové práce podchycující středověké a raně novověké nápisy v Evropě a v ČR (upozornění na kampanologii) 9-10 Prameny, vývoj a metodologie kodikologie jako nauky o studiu písemností neúřední povahy a jejich vnitřní a vnější kritika. Stáří a vývoj rukopisné knihy v domácím prostředí a upozornění na možné cizí vlivy. Tradice tištěné knihy a prostředí, v nichž byly nejvhodnější podmínky pro její uplatnění. Soupisové práce rukopisů a starších tisků v našich zemích (inkunábule, paleotypy, staré tisky). 11 Prameny, základní pojmy a vývoj genealogie u nás i v širším evropském rámci, možnosti praktického využití této discipliny (vývody, rozrody, rodokmeny, příbuzenské tabulky, biografické studie). 12 Prameny, základní pojmy a vývoj heraldiky u nás i v širším evropském rámci, současné možnosti uplatňování a evidence znaků (v souvislosti s platnou legislativou) na úrovni státu, krajů, měst a obcí. Heraldika občanská. Úzké propojení heraldiky se sfragistikou a vexilologií. 13 Vexilologie a faleristika jako nauky zabývající se vývojem vlajek a ve druhém případě popisem a historickým hodnocením řádů a vyznamenání v evropském kontextu. Současný stav rozvoje a praktického uplatnění těchto disciplin v našich poměrech. Emblematika jako nauka o spojení slova a obrazu do znakového celku a její konotace, opět především s heraldikou. 14 Prameny a vývoj historické metrologie, základní měrné jednotky v jednotlivých historických údobích v rámci českého státu a habsburské monarchie. Postupné sjednocování měrných soustav.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je seznámit studenty a studentky se základními PVH. Výuka je rozdělena do bloků reflektujících jednotlivé PVH, jejich vývoj, metody a základní prameny, pomůcky a odbornou literaturu.
Student si osvojí základní představu o metodologických a metodických problémech v tzv. pomocných vědách historických jako základních disciplinách pro kritickou práci především s písemnými, ale také komplementárními prameny. Po absolvování kurzu PVH musí umět charakterizovat vývoj a vědecký přínos PVH obecně pro práci v historických vědách a znát metodiku práce a prameny. Musí rovněž získat povědomí o aplikovatelnosti těchto disciplin i v současném životě (například diplomatika elektronicky utvářených písemností, transformace pověřovacích prostředků dokumentů závazné právní platnosti, snahy o světově jednotný kalendář, tvorba a uplatnění obecních a krajských symbolů, tvorba a uplatnění řádů, základní právní normy a ochrana určitých údajů, unifikace měrných systémů apod.).
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní zapojení do práce v semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Gustav Hofmann. Metrologická příručka pro Čechy, Moravu a Slezsko do zavedení metrické soustavy. Plzeň - Sušice, 1984.
-
Ivan Hlaváček - Jaroslav Kašpar - Rostislav Nový. Vademecum pomocných věd historických. Praha, 2007.
-
Ivan Hlaváček. Úvod do latinské kodikologie. Praha, 1993.
-
Jarmila Krejčíková - Tomáš Krejčík. Základy heraldiky, genealogie a sfragistiky. Praha, 1987.
-
Jiří Roháček. Epigrafika v památkové péči. Praha, 2007.
-
Marie Bláhová. Historická chronologie. Praha, 2001.
-
Zdeňka Hledíková - Jaroslav Kašpar - Ivana Ebelová. Paleografická čítanka. Praha, 2000.
|