Předmět: Nauka o pramenech II

« Zpět
Název předmětu Nauka o pramenech II
Kód předmětu KHI/KNAP2
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod 2. Archivní prameny 3. Karikatura jako historický obrazový pramen 4. Fotografie jako historický pramen 5. Filmové týdeníky 6. Memoáry, vzpomínková literatura, orální historie 7. Film jako pramen k českým dějinám 20. století 8. Film jako pramen k moderním dějinám 20. století 9. Česko-německé vztahy, rok 1938 10. Nacistické Německo 11. Říšská župa Sudety I. 12. Říšská župa Sudety II. 13. Protektorát Čechy a Morava 14. Odsun německého obyvatelstva

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na představení pramenné základny k vybraným kapitolám dějin 20. století. V jeho průběhu se posluchači seznámí s charakteristikou pramenů, možnostmi jejich využití, dostupností, analýzou a kritikou. Získají přehled o struktuře a funkci archivů v ČR a informativně též v SRN (v kontextu o NARA Washington). Mimo písemných pramenů, které budou prezentovány jak ve formě edic, tak originálů, bude věnována pozornost méně tradičním pramenům, jakými jsou karikatura, fotografie, filmové týdeníky (případně dobové dokumenty) a film. Tematicky se bude kurz věnovat především záležitostem česko-německých vztahů a obdobím let 1933-1946 s kontextovými přesahy.
Studenti prokazují znalost různých druhů pramenů, dokážou nastínit možnosti jejich využití a interpretace. Orientují se ve struktuře archivů, hlavních fondech ke sledovanému období, edicích a dalších materiálech. Znají základní odbornou literaturu ke sledovaným tématům, dokážou se v nich orientovat a prokazují znalost jak zásadních událostí tak příčinných souvislostí a chápou je v širším historickém kontextu. Umějí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jakými jsou např. historický pramen, archivní fond, edice, metody historikovy práce apod. Jsou schopni získané poznatky prezentovat prostřednictvím textů, případně prezentací a diskutovat o nich.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Studenti se účastní přednášek a seminářů, na něž se připravují pomocí doporučených a poskytnutých podkladů a literatury. O jednotlivých problémech diskutují a zasazují je do širších souvislostí.
Doporučená literatura
  • BARTOŠ, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
  • Geršlová, Jana. Vádémekum vědecké a odborné práce. Šenov, 2009.
  • Josef BARTOŠ - Stanislava KOVÁŘOVÁ. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
  • PETRÁŇ, J. a kol. Úvod do studia dějepisu, III., Nauka o historických pramenech. Praha, 1983.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní