Vyučující
|
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod 2. Archivní prameny 3. Karikatura jako historický obrazový pramen 4. Fotografie jako historický pramen 5. Filmové týdeníky 6. Memoáry, vzpomínková literatura, orální historie 7. Film jako pramen k českým dějinám 20. století 8. Film jako pramen k moderním dějinám 20. století 9. Česko-německé vztahy, rok 1938 10. Nacistické Německo 11. Říšská župa Sudety I. 12. Říšská župa Sudety II. 13. Protektorát Čechy a Morava 14. Odsun německého obyvatelstva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na představení pramenné základny k vybraným kapitolám dějin 20. století. V jeho průběhu se posluchači seznámí s charakteristikou pramenů, možnostmi jejich využití, dostupností, analýzou a kritikou. Získají přehled o struktuře a funkci archivů v ČR a informativně též v SRN (v kontextu o NARA Washington). Mimo písemných pramenů, které budou prezentovány jak ve formě edic, tak originálů, bude věnována pozornost méně tradičním pramenům, jakými jsou karikatura, fotografie, filmové týdeníky (případně dobové dokumenty) a film. Tematicky se bude kurz věnovat především záležitostem česko-německých vztahů a obdobím let 1933-1946 s kontextovými přesahy.
Studenti prokazují znalost různých druhů pramenů, dokážou nastínit možnosti jejich využití a interpretace. Orientují se ve struktuře archivů, hlavních fondech ke sledovanému období, edicích a dalších materiálech. Znají základní odbornou literaturu ke sledovaným tématům, dokážou se v nich orientovat a prokazují znalost jak zásadních událostí tak příčinných souvislostí a chápou je v širším historickém kontextu. Umějí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jakými jsou např. historický pramen, archivní fond, edice, metody historikovy práce apod. Jsou schopni získané poznatky prezentovat prostřednictvím textů, případně prezentací a diskutovat o nich.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Studenti se účastní přednášek a seminářů, na něž se připravují pomocí doporučených a poskytnutých podkladů a literatury. O jednotlivých problémech diskutují a zasazují je do širších souvislostí.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
Geršlová, Jana. Vádémekum vědecké a odborné práce. Šenov, 2009.
-
Josef BARTOŠ - Stanislava KOVÁŘOVÁ. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
-
PETRÁŇ, J. a kol. Úvod do studia dějepisu, III., Nauka o historických pramenech. Praha, 1983.
|