Vyučující
|
-
Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Co je pramen, základní typologická charakteristika pramenů středověku a raného novověku se zřetelem na prostředí českých zemí 2. Klasifikace a přehled středověkých pramenů: anály, nekrologia, velikonoční tabulky, kroniky - antická tradice, "národní historiografie", origo gentis, světové kroniky, městské kroniky; biografie, hagiografie; Severské ságy; Listiny (a její části), registra; Listy, dopisy, relace; Městské knihy a další prameny městské provenience; Právní prameny (kanonické a civilní právo), normativní prameny; Ekonomické prameny (účty etc.), jejich využití 75 3. Klasifikace a přehled pramenů k ranému novověku - slovníky, encyklopedie a jiné pomůcky; Ego-dokumenty (deníky, štambuchy, paměti) - soukromé listy (korespondence) - prameny k dějinám cestování; dějepisectví období humanismu a třicetileté války; národní kroniky; historické kalendáře; šlechtické dějepisectví; univerzitní dějepisectví; městské dějepisectví; židovské dějepisectví; paměti; dějepisectví období baroka a osvícenství - katolické dějepisectví a jeho žánry - jazyková otázka - vědecký dějepis a lidové dějepisectví; topografická literatura - reflexe českých zemí u zahraničních autorů - biografické série; Publicistika: noviny - letáky - polemická literatura - začátky periodického tisku; historické písně, kramářské písně; jiné barokní prameny: kázání - legenda - divadelní texty. 4. Hmotné prameny a obrazové prameny (veduty a topografické prameny; portrét jako pramen -vybrané ukázky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy historických textů z období starší historie až po moderní dějiny. Využity budou prameny diplomatické, osobní, historická, literární i další díla a texty nepsané. Důraz bude položen na jejich interpretaci v sociokulturním kontextu, v němž vznikly, a jejich následnou textovou, diskurzivní i funkční analýzu. Aplikovány budou i další metody historiografie i příbuzných humanitních a sociálních disciplín. Koncepčně půjde o kombinaci přednášek a seminární formy výuky, kde budou studenti aktivně pracovat s historickými texty.
Studenti získají hlubší vhled do problematiky historických textů, jejich typů, vývojových trendů i dalších souvislostí jejich vzniku i užívání (recepce), přičemž budou moci rozvinout kompetence nabyté v dalších předmětech. Dále si rozšíří znalosti o metodách, možnostech i limitech současného historického výzkumu. Předmět by jim měl pomoci též při koncipování vlastních odborných prací založených na analýze textů.
|
Předpoklady
|
Předpokladem absolvování kurzu je základní orientace v typech historických pramenů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Zápočet bude udělen za aktivní účast na kurzu a vypracování samostatného referátu ke zvolenému historickému textu.
|
Doporučená literatura
|
-
František Kutnar - Jaroslav Marek. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997.
-
Josef Bartoš. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
Martin Elbel (ed.). Limity a možnosti historického poznání. Pardubice, 2008.
-
Zdeněk Beneš. Historický text a historická skutečnost. Praha, 1993.
|