|
Vyučující
|
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pernes Jiří, doc. PhDr. Dr.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Sudetoněmecká iredenta a vznik Říšské župy Sudety. 2. Protentokrát? Kapitoly z vývoje Protektorátu Čechy a Morava. 3. Letecká válka jako faktor dění v Říšské župě Sudety v kontextu nacistického Německa. 4. Poslední rok druhé světové války v Říšské župě Sudety
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Kurs je zaměřen na české dějiny v průběhu 19. století - s důrazem na formování novodobého českého národa, vývoj směřující k revoluci 1848/49, období tzv. bachovského absolutismu, vývoj Rakouska jako konstituční monarchie, procházející postupným demokratizačním procesem, rozvoj české společnosti v 80. a 90. letech 19. století. Přednáškový cyklus vrcholí vznikem samostatného Československa v roce 1918. Studenti se seznámí s hlavními problémy tohoto období v širším kontextu dějin habsburské monarchie, jejího mezinárodního postavení a problematiky vnitřního uspořádání. Pozornost je věnována otázce národnostní, problematice česko-německých upevňujícím se vztahům česko-slovenským a vztahům k ostatním slovanským.
Absolvováním předmětu získá student základní informace o dějinách české společnosti od 80. let 18. století do vyhlášení československé nezávislosti. Seznámí se s historickými milníky a krizovými situacemi ve vývoji novodobého českého národa. Přednášející posluchače seznámí s rolí významných osobností, které v této době formovaly jeho politiku. Pozornost je věnována rovněž odlišnostem vývoje v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nezanedbatelná pozornost je věnována vztahům česko-německým a česko-slovenským.
|
|
Předpoklady
|
Předměty, které nutně musí předcházet absolvování tohoto předmětu, nejsou.
KHI/KMZ13
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Předpokladem pro úspěšné absolvování kursu je účast na přednáškách. Následně pro udělení zápočtu je třeba napsat esej, tematicky korespondující se zaměřením předmětu. Poté je možno přistoupit k ústní zkoušce.
|
|
Doporučená literatura
|
|