Vyučující
|
-
Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Dějepisectví jako součást středověkého písemnictví 2. Historiografie raného novověku - dotvoření historie jako vědního oboru 3. Historiografie 19. století a organizace historické vědy 4. Historiografie 20. století a nové směry v USA a v západní Evropě (např. francouzská škola Annales)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Účelem předmětu je seznámit posluchače s vývojem evropského a světového dějepisectví, s jeho hlavními směry a osobnostmi. Výklad zahrnuje proměny a vývojové tendence světového dějepisectví od antiky do současnosti. Zcela zásadní důraz je kladen na pochopení teoretických nástrojů historické vědy, na vývoj metod, na problematiku koncepčních přístupů a na pojmoslovné vybavení dějepisectví. Předmět reflektuje proměny historického myšlení a postižení vazeb mezi evropskou a českou historiografií, a to v kontextu konstituování nových směrů historického bádání.
Student by měl historii pochopit jako vědecký obor a měl by si osvojit základní terminologii: např. historismus, hagiografie, historická antropologie, mikrohistorie, kolektivní historie, mentální výbava, dlouhé trvání, analýza struktur, nová historie. Měl by se dobře orientovat v odborné literatuře, edicích pramenů a zahraničních časopiseckých studiích. Získané dovednosti by měly být solidní průpravou pro další absoloventův historický výzkum v archivech a ostatních odborných institucích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Studenti se musí dostavovat pravidelně na výuku a projevit se v ní aktivně. Během semestru musí zvládnout zadanou literaturu a některé doporučené knižní tituly. Musí samostatně formulovat otázky a problémy, vyvodit vlastní závěry. Zápočet je realizován písemnou popř. ústní formou podle požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
|