|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení dějepisu v RVP - vzdělávací oblast Člověk a společnost 2. Dějepis a přírodní vědy 3. Dějepis a jazyky 4. Dějepis a výchovy 5, Využití narativního pramene v hodinách dějepisu 6. Dějepis a programy Kritické myšlení, Face To Face, Zmizelí sousedé ... 7. Využití mapy v hodinách dějepisu 8. Historické znalosti a dovednosti vzhledem k věku žáků, návaznosti jednotlivých stupňů výuky dějinami
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs rozvíjí styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální a horizontální mezioborovostí. Předmět dále rozvíjí jednotlivé koncepce školního dějepisu, především projektovou výuku. Předmět hledá styčné plochy mezi jednotlivými školními předměty ? především mezi dějepisem a zeměpisem, literaturou a dalšími výchovami, jazyky, ale i přírodními vědami a moderními komunikačními technologiemi.
Student/ka se aktivě zúčastní práce v semináři. Student/ka mapuje historické poznání ve vybraném regionu, spolupracuje s paměťovými institucemi. Student/ka se orientuje v zacházení s minulosti ve veřejném prostoru. Student/ka je schopna využít znalosti zacházení s dějinami ve vybraném prostředí pro vznik mezioborového projektu založeného na objevování lokální minulosti.
|
|
Předpoklady
|
Student/ka absolvuje kurs Mezioborové vztahy dějepisu I. a je schopen/na připravit materiály (historické prameny) na základě základního historického výzkumu pro jejich využití ve školní praxi (školní historický pramen).
KHI/KMU11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- Student/tka připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům ? v písemné i ústní podobě. - Student/tka se účastní diskuse jako moderátor i jako účastník. - Student/tka koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. - Student/tka bude analyzovat několik vzdělávacích materiálů. - Student/tka bude schopen/schopna sestavit projekt, ve kterém využije kooperaci několika témat, několika vzdělávacích oborů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Lencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-451-6.
-
Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
-
Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
|