Předmět: Metody a postupy historické práce III

« Zpět
Název předmětu Metody a postupy historické práce III
Kód předmětu KHI/KMPH3
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Englová Jana, doc. PhDr. CSc.
  • Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Musilová Stanislava, Mgr. Ph.D.
  • Zemanová Marcela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Otázka recepce francouzské školy Annales. Stěžejní metody a přístupy: Braudelovo dlouhé trvání (longue durée), totální pojetí historie, dějiny hmotné kultury (civilisation matérielle), kvantitativní historie (histoire quantitative), nehybné dějiny (histoire immobile), seriélní historie (histoire sérielle), dějiny mentalit (historická kultura). Americká nová historie. "Cleometristé". Nové hospodářské dějiny v USA (New Economic History). Neoliberalismus a dějiny byznysu (business history). Teorie industriální společnosti a teorie modernizace. Německá národohospodářská historická škola. Tradiční německé hospodářské a sociální dějiny. Wehlerova globální věda o dějinách společnosti. Problémy a metody hospodářských a sociálních dějin. Teorie cyklického vývoje (Arnold J. Toynbee). Historie a psychoanalýza. Psychohistorie. Kolektivní prožívání a psychologie (J. Huizinga). Nové metody a přístupy: Od makrohistorie k mikrohistorii; Historická antropologie; Dějiny dnů všedních i svátečních; Dějiny sexuality a rodiny; Dějiny dětí, stáří, smrti; Dějiny každodennosti; Okamžité dějiny; Lidé na okraji; Dějiny klimatu; Dějiny těla; Dějiny stravování; Dějiny vědy a techniky. Metoda orální historie se zaměřením na archivaci rozhovorů; Co je to orální historie? Obraz lidské minulosti popsaný slovy; Dějiny orální historie; Metodologie orální historie; přepis, analýza a interpretace rozhovorů; etický kodex orální historie; právní zakotvení orální historie; uchování materiálu pro další badatele; záznam z rozhovoru; charakteristické mimoslovní projevy narátora; analýza a interpretace záznamu - rozčlenění rozhovoru na tematické úseky, hierarchizace shromážděných údajů podle míry závažnosti; volba kritérií: obsahová, faktografická, psychologická, jazyková; Interpretace - pochopení a vysvětlení smyslu v rozhovoru vyřčeného. Zařazení do kontextu; využití orální historie - akademické výzkumy, naučná literatura, biografie, vzdělávání žáků a studentů, rodinná historie, regionální historie, výstavy, audiovizuální dokumenty. Úvod do problematiky gender studies; Vývoj od feminismu k pojetí gender a současné směry; Postavení evropské ženy ve středověku; Postavení evropské ženy od počátku novověku do 19. století; Právní úprava postavení žen v habsburské monarchii 1811 - 1918; Gender a rodina od 19. do počátku 21. století; Zaměstnanost žen a její aspekty v 19. a 20. století; Vzdělanost z pohledu gender a její vývoj v moderní společnosti; Gender v oblasti politiky v moderním světě; Problémy gender v různých prostředí světových kontinentů ve 20. a počátku 21. století; Problematika gender ve vyvinutých demokratických společnostech v průběhu 20. a poč. 21. století; Dluhy v rovnoprávném postavení mužů a žen v současnosti a cesty k jejich odstraňování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je rozložen do tří semestrů s hodinovou dotací jedna přednáška, jeden seminář. Klade si za cíl seznámit posluchače s vývojem historiografické metodologie v průběhu 20. století a se současnými trendy historického výzkumu. Jeho náplň akcentuje metody starších i novějších dějin a interdisciplinární přesahy. V prvním semestru se posluchači seznámí s obecně koncipovanými tématy, jako jsou historie a historické myšlení, historiografické dílo, přístupy významných historiků francouzské školy Annales, ekonomickými a sociologickými směry v historiografii, dále pak s problematikou mikrohistorie a historické antropologie. Druhý semestr je věnován orální historii jako specifické metodě historiografie a souvisejícími postupy zkoumání moderních dějin, včetně mezioborových přístupů. Třetí semestr je věnovaný otázkám gender history a obecně genderu jako užitečné kategorie historické analýzy.
Student se orientuje v metodologických výzvách historiografie 20. století. Je schopen na příkladu konkrétních děl vysvětlit pozitiva i úskalí jednotlivých přístupů. Dokáže identifikovat vhodný postup při zkoumání konkrétních typů pramenů a rozumí závěrům související odborné diskuse. Chápe pojem historický fakt a jeho interpretace, rozlišuje žánrové útvary historiografického psaní a příslušné slohové postupy. Zvládá odborně fundovanou práci s narátorem-pamětníkem, umí jeho výpověď vhodně zasadit do dějinného kontextu a je schopen vypořádat se s praktickými souvislostmi práce s výpovědí (interview). V neposlední řadě dovede operovat s kategorií genderu v souvislosti s Women´s/ Men´s history. Vnímá právní, etické i lékařské aspekty této kategorie.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Pozorná a aktivní účast na výuce, četba zadané literatury, zpracovaní písemné práce.
Doporučená literatura
  • Abramsová, L. Zrození moderní ženy. Brno, 2005.
  • Bahenská, M. Počátky emancipace žen v Čechách. Praha, 2005.
  • Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Burke, P. Co je kulturní historie?. Praha, 2011.
  • Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
  • Burke, P. New Perspectives on Historical Writing. Penn Press, 2007.
  • Carr, E. H. Co je historie?. Praha, 1967.
  • Certeau, M. de. Psaní dějin. Brno, 2011.
  • Čadková, K. - Lenderová, M. - Stráníková, J. Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Pardubice, 2006.
  • Čevelová, Z. Gender, víra a manželství v "dlouhém" 19. století. Pardubice, 2012.
  • Dülmne, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
  • Ginzburg, C. Clues, Myths, and the Historical Method. Baltimore, 1992.
  • Grele, R. J. Envelops of Sound: The Art of Oral History. Chicago, 1975.
  • Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
  • Horská, P. Naše prababičky feministky. Praha, 1999.
  • Howell, M. - Prevenier, W. From Realible Sources. An Introduction to Historical Methods. Ithaca - London, 2001.
  • Hughes, H. S. Historie jako umění a jako věda. Praha, 1970.
  • Hutečka, J. a kol. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Praha, 2012.
  • Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
  • Kalista, Z. Cesty historikova myšlení. Praha, 2002.
  • Kalnická, Z. Úvod do gender studies.. Opava, 2009.
  • Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
  • Lenderová, M. K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha, 1999.
  • Malínská, J. Do politiky prý žena nesmí - proč? Vzdělání a postavení žen v české společnostii v 19. a na počátku 20. století. Praha, 2005.
  • Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
  • Muir, E. - Ruggiero, G. (edd.). Microhistory and the Lost Peoples of Europe. Baltimore - London, 1991.
  • Musilová, Dana. Z ženského pohledu. Poslankyně a senátorky Národního shromáždění Československé republiky 1918-1939. České Budějovice9, 2007. ISBN 978-80-86829-31-9.
  • Perks, R. T. - Thompson, A, (edd.). The Oral History Reader. London - New York, 1998.
  • Slavíčková, Pavla (ed.). Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2016. ISBN 978-80-7422-508-6.
  • Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
  • Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
  • Vaněk, M. Orální historie. Olomouc, 2003.
  • Věšinová, E. - Maříková, H. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha, 1999.
  • Veyne, P. Jak se píšou dějiny. Praha: P. Mervart, 2010.
  • Vodáková, A. - Vodáková, O. Rod ženský. Kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme. Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní