Předmět: Metody a postupy historické práce III

« Zpět
Název předmětu Metody a postupy historické práce III
Kód předmětu KHI/KMH31
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Okurka Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Kombinovaná forma studia: 1. Genderová analýza pramene - základní pojmy, interdisciplinární přesah, obecný metodický úvod. 2. Interpretace normativních pramenů - právní aspekty a formulace genderu v legislativních pramenech. 3. Interpretace pramenů osobní povahy - formulace genderu v osobní korespondenci a deníkových záznamech. 4. Interpretace narativních, hmotných a audiovizuálních pramenů pramenů - formulace genderu v preskriptivní a krásné literatuře. 5. Tělo a tělesnost - genderové aspekty v dějinách těla, tělo jako historická a sociální kategorie. Gender a medicínský diskurs.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Unikátnost předmětu spočívá v tom, že je vyučován ve třech navazujících semestrech a na jeho výuce se podílí větší množství odborníků napříč různými generacemi pracovníků KHI FF UJEP. Podobně pestrá je i tematická skladba. Kurz začíná obecným poznáním základních teoretických postulátů historické vědy a historického psaní, přechází v lekce umožňující seznámení se s metodami a postupy historické antropologie. V druhém semestru přibližuje posluchačům významné fenomény studia 19. století, jimiž nepochybně jsou církevní dějiny, následně akcentuje možnosti pramenného výzkumu dějin moderních, prostřednictvím tzv. oral history. Končí výkladem o tématech nejnovějšího bádání, kterými jsou tzv. gender studies a jejich napojení na kulturu, resp. pop-kulturu. Kurz o třech semestrech si tak za cíl klade poučit studenty magisterského studia o postupech historické práce, jež lze označit jako tradiční, ale i o postupech, jež jsou vnímané jako moderní. Dále je jeho cílem poučit je o filozoficko-historickém rozměru historikovy práce, stejně jako o rozměru etickém a poučit je o inspirativních zdrojích z prostředí anglo-amerického, ale stejně tak středoevropského i francouzského
Student se orientuje v metodologických výzvách historiografie 20. století. Je schopen na příkladu konkrétních děl vysvětlit pozitiva i úskalí jednotlivých přístupů. Dokáže identifikovat vhodný postup při zkoumání konkrétních typů pramenů a rozumí závěrům související odborné diskuse. Chápe pojem historický fakt a jeho interpretace, rozlišuje žánrové útvary historiografického psaní a příslušné slohové postupy. Zvládá odborně fundovanou práci s narátorem-pamětníkem, umí jeho výpověď vhodně zasadit do dějinného kontextu a je schopen vypořádat se s praktickými souvislostmi práce s výpovědí (interview). V neposlední řadě dovede operovat s kategorií genderu v souvislosti s Women´s/ Men´s history. Vnímá právní, etické i lékařské aspekty této kategorie.
Předpoklady
Znalost anglického jazyka, schopnost interpretace písemného pramene.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test

Aktivní účast na výuce, četba zadané literatury, zpracovaní písemné práce.
Doporučená literatura
  • Hanuš J. a kol. Ekumenické církevní dějepisectví: dějiny, analýzy, perspektivy. Brno, 2003.
  • Hanuš, J. Pozvání ke studiu církevních dějin. Brno, 1999.
  • McLeod, H. Náboženství a lidé západní Evropy (1789-1989). Brno, 2006.
  • McLeod, H. Sekularizace v západní Evropě (1848-1914). Praha, 2008.
  • Nešpor, Zdeněk. Náboženství na prahu nové doby. Česká lidová zbožnost 18. a 19. století. Ústí nad Labem, 2006.
  • Perks, R. T. - Thompson, A, (edd.). The Oral History Reader. London - New York, 1998.
  • Vaněk M. - Mücke P. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha, 2015.
  • Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
  • Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, AV ČR, 2004.
  • Vörlander H., a kol.. Oral History. Mündlich erfragte Geschichte. Göttingen, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr