Vyučující
|
-
Okurka Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Kombinovaná forma studia: 1. Genderová analýza pramene - základní pojmy, interdisciplinární přesah, obecný metodický úvod. 2. Interpretace normativních pramenů - právní aspekty a formulace genderu v legislativních pramenech. 3. Interpretace pramenů osobní povahy - formulace genderu v osobní korespondenci a deníkových záznamech. 4. Interpretace narativních, hmotných a audiovizuálních pramenů pramenů - formulace genderu v preskriptivní a krásné literatuře. 5. Tělo a tělesnost - genderové aspekty v dějinách těla, tělo jako historická a sociální kategorie. Gender a medicínský diskurs.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Unikátnost předmětu spočívá v tom, že je vyučován ve třech navazujících semestrech a na jeho výuce se podílí větší množství odborníků napříč různými generacemi pracovníků KHI FF UJEP. Podobně pestrá je i tematická skladba. Kurz začíná obecným poznáním základních teoretických postulátů historické vědy a historického psaní, přechází v lekce umožňující seznámení se s metodami a postupy historické antropologie. V druhém semestru přibližuje posluchačům významné fenomény studia 19. století, jimiž nepochybně jsou církevní dějiny, následně akcentuje možnosti pramenného výzkumu dějin moderních, prostřednictvím tzv. oral history. Končí výkladem o tématech nejnovějšího bádání, kterými jsou tzv. gender studies a jejich napojení na kulturu, resp. pop-kulturu. Kurz o třech semestrech si tak za cíl klade poučit studenty magisterského studia o postupech historické práce, jež lze označit jako tradiční, ale i o postupech, jež jsou vnímané jako moderní. Dále je jeho cílem poučit je o filozoficko-historickém rozměru historikovy práce, stejně jako o rozměru etickém a poučit je o inspirativních zdrojích z prostředí anglo-amerického, ale stejně tak středoevropského i francouzského
Student se orientuje v metodologických výzvách historiografie 20. století. Je schopen na příkladu konkrétních děl vysvětlit pozitiva i úskalí jednotlivých přístupů. Dokáže identifikovat vhodný postup při zkoumání konkrétních typů pramenů a rozumí závěrům související odborné diskuse. Chápe pojem historický fakt a jeho interpretace, rozlišuje žánrové útvary historiografického psaní a příslušné slohové postupy. Zvládá odborně fundovanou práci s narátorem-pamětníkem, umí jeho výpověď vhodně zasadit do dějinného kontextu a je schopen vypořádat se s praktickými souvislostmi práce s výpovědí (interview). V neposlední řadě dovede operovat s kategorií genderu v souvislosti s Women´s/ Men´s history. Vnímá právní, etické i lékařské aspekty této kategorie.
|
Předpoklady
|
Znalost anglického jazyka, schopnost interpretace písemného pramene.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Aktivní účast na výuce, četba zadané literatury, zpracovaní písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Hanuš J. a kol. Ekumenické církevní dějepisectví: dějiny, analýzy, perspektivy. Brno, 2003.
-
Hanuš, J. Pozvání ke studiu církevních dějin. Brno, 1999.
-
McLeod, H. Náboženství a lidé západní Evropy (1789-1989). Brno, 2006.
-
McLeod, H. Sekularizace v západní Evropě (1848-1914). Praha, 2008.
-
Nešpor, Zdeněk. Náboženství na prahu nové doby. Česká lidová zbožnost 18. a 19. století. Ústí nad Labem, 2006.
-
Perks, R. T. - Thompson, A, (edd.). The Oral History Reader. London - New York, 1998.
-
Vaněk M. - Mücke P. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha, 2015.
-
Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
-
Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, AV ČR, 2004.
-
Vörlander H., a kol.. Oral History. Mündlich erfragte Geschichte. Göttingen, 1990.
|