Vyučující
|
-
Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Proměny pohledu a praxe péče o kulturní dědictví. 2. Osobnosti a hlavní teoretické principy péče o movité památky. 3. Systém a legislativa péče o kulturní dědictví v ČR. 4. Aktuální problémy oboru na příkladech z praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kulturní dědictví Němců v českých zemích se vytvářelo jak na základě konkrétních možností a tradic jednotlivých regionů, tak také byla tvořena vlivy zemskými i kontextem mezinárodním, zejména sousedních zemí. Na vybraných příkladech by mělo být ukázáno, jak byla či nebyla kultura svázána s děním společnosti v různých oblastech, což bude doprovázeno základními informacemi o jednotlivých oblastech kultury. Jednat se bude o časové období 19. a první poloviny 20. století.
Student získá znalosti z kultury Němců v českých zemích v 19. a 20. Století. To přispěje nejen ke znalostem kultury etnika, které s námi několik století sdílelo prostor, ale také umožní orientovat se v tomto dědictví na území jednotlivých regionů. To pak může sehrát významnou roli pro kvalifikovaná zaměstnání v kulturních institucích.
|
Předpoklady
|
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu bude jednak účast na přednáškách (3 povolené absence). Každá přednáška bude mít diskursní závěr, účast v diskusi bude dalším předpokladem možnosti přihlásit se ke zkoušce. Zkouška bude ústní. Student získá znalosti z kultury Němců v českých zemích v 19. a 20. století. To přispěje nejen ke znalostem kultury etnika, které s námi několik století sdílelo prostor, ale také umožní orientovat se v tomto dědictví na území jednotlivých regionů. To pak může sehrát významnou roli pro kvalifikovaná zaměstnání v kulturních institucích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu bude jednak účast na přednáškách (3 povolené absence). Každá přednáška bude mít diskusní závěr, účast v diskusi bude dalším předpokladem možnosti přihlásit se ke zkoušce. Zkouška bude ústní.
|
Doporučená literatura
|
-
Lexikon zur deutschen Musikkultur: Böhmen, Mähren, Sudetenschleisen I-II. München, 2000.
-
Becher Peter - Knechtel Anna. Hörfunk und Hörfunkpolitik in der Tschechoslowakei un im Protektorat Böhmen un Mähren. Berlin, 2018.
-
HABÁNOVÁ, Anna, ed. Mladí lvi v kleci: umělecké skupiny německy hovořících výtvarníků z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném období. Praha: Arbor vitae, 2013.
-
Jaworski Rudolf. Na stráži němectví nebo v postavení menšiny? Sudetoněmecký národností boj ve vztazích výmarské republiky a ČSR.. Praha, 2004.
-
KAISEROVÁ, Kristina - KUNŠTÁT, Miroslav (eds.). Hledání centra. Vědecké a vzdělávací instituce Němců v Čechách v 19. a první polovině 20. století. Ústí nad Labem, 2011.
-
Ludvová, J. Až k hořkému konci. Pražské německé divadlo 1845-1945. Praha, 2012.
-
Mohr, V. Nacistická kulturní politika v Protektorátu: Koncepce, praxe a reakce české strany. Praha, 2018.
-
Mühlberger J. Dějiny německé literatury v Čechách 1900-1939. Ústí nad Labem, 2006.
-
Serke, Jürgen. Böhmische Dörfer. Putování opuštěnou literární krajinou. Praha: Triáda, 2001.
-
Vařeka J. Kulturní hranice a národní identita, in: Český lid, roč. 81, č. 3 (1994).
|