Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
-
Honys Vít, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Proměny pohledu a praxe péče o kulturní dědictví. 2. Osobnosti a hlavní teoretické principy péče o movité památky. 3. Systém a legislativa péče o kulturní dědictví v ČR. 4. Aktuální problémy oboru na příkladech z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl poskytnout studentům retrospektivní přehled vývoje vztahu ke kulturnímu dědictví - konkrétně v případě I. semestru k movitým památkám (písemným, uměleckým a umělecko-řemeslným). Sledován bude vývoj od prvních projevů respektu k dílům minulosti přes základní teoretické koncepty zaměřené na odbornou péči v 19. a 20. století až po současnou situaci. Předmět podrobně seznamuje se základními metodologické přístupy k péči o kulturní dědictví a nejvýznamnější oborovou literaturou od 19. do 21. století. Dále je jeho cílem poskytnout studentům alespoň základní orientaci o principech současné legislativní ochrany výše uvedených typů památek a systémové praxi v České republice a vybraných evropských zemích. Výuka v předmětu je současně některými přednáškami profilována směrem ke specifikám problematiky kulturního dědictví oblasti severozápadních Čech.
Absolvent disponuje informacemi o vývoji péče o kulturní dědictví, zejména památky, ve středoevropském prostoru i evropských souvislostech. Rovněž disponuje základními zkušenostmi z teoretické i praktické aplikace legislativních principů péče o kulturní dědictví v rámci ČR. Tyto zkušenosti zohledňují i specifické podmínky v rámci severočeského příhraničí. Dále je vybaven základními principy péče o předměty kulturní hodnoty a archivní dokumenty.
|
Předpoklady
|
Podmiňující absolvování předmětů není nutné, nezbytná je ovšem základní orientace ve středoevropských novověkých kulturních dějinách a dějinách umění, vhodná je i alespoň základní pasivní znalost němčiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Minimálně 70% účast na přednáškách, zvládnutí písemného testu zaměřeného na základní pojmy a legislativní souvislosti oboru vč. přínosu nejvýznamnějších oborových osobností.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK Max. Katechismus památkové péče. Praha, 2004. ISBN 80-86234-55-X.
-
HORÁČEK Martin. Úvod do památkové péče. Olomouc, 2015.
-
HORÁK Petr - NEJEDLÝ Vratislav. Základní pojmy v péči o kulturní dědictví. Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-716-2.
-
HUBKOVÁ Jana. lfred Piffl a jeho působení v ústeckém muzeu. In: Ústecký sborník historický 2017, 1-2, s. 59-76..
-
KIESSOW Gottfried. Německá památková péče. Brno, 2012.
-
Kol. Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví. Praha, 2002.
-
KROUPA Petr. Čas a autenticita památky, in: Zprávy památkové péče 64, 2004/5, s. 431-442. 2004.
-
KROUPA Petr. Základní principy památkové péče?, Zprávy památkové péče 61, 2001, č. 10, s. 301 ? 313.
-
KUČOVÁ Věra. Žatec a krajina žateckého chmele na Seznamu světového dědictví. , 2024, ISSN 1210-5538.
-
NEJEDLÝ Vratislav. Počátky státem organizované ochrany památek v rakouské monarchii a dnešek, Zprávy památkové péče 53, 1993, s. 151- 156..
-
RIEGL Alois. Moderní památková péče. Praha, 2003. ISBN 80-86234-34-7.
-
UHLÍKOVÁ Kristina. Národní kulturní komise 1947 - 1951. Praha, 2004. ISBN 80-903230-8-1.
-
UHLÍKOVÁ Kristina. Zdeněk Wirth, první dvě životní etapy 1878-1939. Praha, 2010. ISBN 978-80-87104-60-6.
-
WAGNER Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha, 2005. ISBN 80-86234-72-X.
|