Vyučující
|
-
Krieger Miloslav, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Každý semestr je členěn do 14 kurzů, jejich konkrétní obsah je proměnlivý podle schopností dané skupiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je ve dvou semestrech ( s možností pokračujícího studia) získat základní znalosti normativní latinské mluvnice. Jde o nabytí především praktických dovedností spolu s jistou orientací po vývoji latinského jazyka a jeho kulturní roli. Výběrově je proto rovněž poukazováno i k různým vývojově a obsahově rozdílným typům latinských textů. Vedle textů z klasického období latiny je s ohledem na praktické potřeby historikovy ve zvýšené míře brán zřetel k vývoji latiny v poantickém období, s charakteristickými dobovými typy latinských pramenů.
Student se orientuje v základech latinské morfologie a latinské syntaxe. Za pomoci práce se slovníkem a s dalšími příručkami je schopen pracovat s latinskými texty, zejména historické povahy. Dokáže sám rozvíjet nabyté předpoklady samostudiem i v další práci, zejm. s různými typy středověkých textů i s latinskými písemnostmi mladších období. Student zároveň zná základní typy latinských edic a pomůcek, které v budoucnu využije pro studium i historickou práci.
|
Předpoklady
|
U LATINY II se předpokládá absolvování kurzu LATINY
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test
Studium doporučené literatury a plnění dílčích seminárních úkolů v rámci překladů textů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bejlovec, J. a kol. Latina pro vysoké školy. Praha, 1993. ISBN 80-04-26464-6.
-
Kuťáková E., Slabochová D. Gramatické a lexikální minimum k Latině I. Praha, 1997.
-
Pražák J., Sedláček J., Novotný. Latinsko-český slovník. Praha, 1999. ISBN 80-85917-51-3.
-
Quitt Z. , Kucharský P. Latinská mluvnice. Praha, 1991.
-
Zachová J. Latina pro historiky a archiváře. Praha, 2005. ISBN 80-200-1388-1.
|