Vyučující
|
-
Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Musilová Stanislava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých seminářů: I. SEMESTR 1. Rekapitulace základních principů historické práce; zadání referátů 2. Rekapitulace základních metodologických principů historického bádání 3. Vztah historie k jiným vědeckým disciplínám - mezioborový přístup (s ohledem na skladbu studentů). 4. - 5. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - formulace tématu, vytyčení cílů práce 6. - 7. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika dosavadní literatury k tématu 8. - 9. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika pramenů 10. Referáty studentů - recenze na vybrané historické texty. 11. - 12. Prezentace seminárních témat studentů 13. - 14. Prezentace seminárních témat studentů II. SEMESTR V rámci druhého semestru Historického semináře je pozornost zaměřena především na zpracování jednotlivých témat stuentských prací - probíhají konzultace a v jednotlivých kurzech i průběžné prezentace stuentkých prací. Každý seminář je zaměřem na určitý metodologický problém a jeho aplikaci na konkrétní téma - přesný program je odvozen od aktuální sestavy studenty a témat jejich prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem kurzu je nasměřovat studenty k úspěšnému dokončení a obhájení bakalářské práce. Uvedený kurz si klade za cíl poskytnout studentům k danému úkolu co nejširší míru podpory, zároveň ovšem jejich postup dílčím způsobem kontrolovat a korigovat. Samotný kurz je realizován ve třech specifických úrovních. V tomto rámci bude v průběhu kurzu pozornost studentů nejprve zaměřena k problematice odborného (historického) textu, v jehož intencích bude obecněji probírána struktura a charakter jednotlivých částí bakalářské práce. Vedle obecné charakteristiky zde bude podstatnou součástí výuky i kriticky zaměřená práce s konkrétními materiály v podobě různých typů (a úrovně) textu odborného charakteru i vybraných příkladů již realizovaných kvalifikačních prací. Studenti se zde tak poměrně detailně seznámí s obsahem, metodami, kritikou literatury i pramenů v doporučených studiích a modelových bakalářských pracích.
Studenti a studentky prohloubí schopnost vlastní historické práce zejm. v oblasti metodologie a kritické práce s prameny a literaturou, jsou schopni kvalifikovaně využít odborné literatury v rámci zpracování vlastního dílčího tématu, prohloubí schopnost písemného i ústního odborného projevu. Jsou připraveni na zpracování kvalifikační bakalářské práce a její obhajobu.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu KHI/KHSE1 - Historický seminář I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři výuky. Student a studentky se aktivně účastní v kurzech, čtou zadané texty a referují o nich, vypracovávají písemné práce/referáty, v rámci semináře začnou zpracovávat seminární práci, která prokáže schopnost samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejich řešení, kriticky zhodnotit primární prameny i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry - tato práce by mala být základem pro kvalifikační bakalářskou práci.
|
Doporučená literatura
|
-
ČMEJKROVÁ, Světla - DANEŠ, František - SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text. Voznice, 1999.
-
Eco, U. Jak napsat diplomovou práci.. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Hajn, P. Jak se píší knihy. Praha, 1988.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha, 2007.
-
Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě.. Praha: Academia, 2000.
|