Vyučující
|
-
Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých seminářů: I. SEMESTR 1. Rekapitulace základních principů historické práce; zadání referátů 2. Rekapitulace základních metodologických principů historického bádání 3. Vztah historie k jiným vědeckým disciplínám - mezioborový přístup (s ohledem na skladbu studentů). 4. - 5. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - formulace tématu, vytyčení cílů práce 6. - 7. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika dosavadní literatury k tématu 8. - 9. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika pramenů 10. Referáty studentů - recenze na vybrané historické texty. 11. - 12. Prezentace seminárních témat studentů 13. - 14. Prezentace seminárních témat studentů II. SEMESTR V rámci druhého semestru Historického semináře je pozornost zaměřena především na zpracování jednotlivých témat stuentských prací - probíhají konzultace a v jednotlivých kurzech i průběžné prezentace stuentkých prací. Každý seminář je zaměřem na určitý metodologický problém a jeho aplikaci na konkrétní téma - přesný program je odvozen od aktuální sestavy studenty a témat jejich prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Historický seminář navazuje na předmět Historický proseminář, který rozvíjí a doplňuje. Cílem Historického prosemináře I. je rozvíjet tvůrčích schopnosti studenta na základě práce s odbornou literaturou a prameny, formou psaní různých druhů odborného textu s důrazem na přípravu budoucí bakalářské práce. Vedoucí semináře funguje jako konzultant pro finální zpracování podkladů pro téma bakalářské práce. Součástí semináře je také sledování aktuálního dění v oboru - v samostatných výstupech studenti pravidelně informují o probíhajících akcích (konference, výstavy atd.). Cílem Historického prosemináře II. je kontinuálně navázat na předcházející semestr a prohloubit znalosti studentů a studentek zejm. v oblasti různých metodologických přístupů aplikovaných na již zvolená témata seminárních prací. Studenti si v rámci zpracování zadaných témat vyzkouší sami aplikaci vybraných metodologických přístupů - např. mikrohistorie, historické antropologie, gender studies a dalších. Poznají tak různé možnosti a přístupy ke zpracování konkrétních témat.
Studenti a studentky prohloubí schopnost vlastní historické práce zejm. v oblasti metodologie a kritické práce s prameny a literaturou, jsou schopni kvalifikovaně využít odborné literatury v rámci zpracování vlastního dílčího tématu, prohloubí schopnost písemného i ústního odborného projevu. Jsou připraveni na zpracování kvalifikační bakalářské práce a její obhajobu.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři výuky. Student a studentky se aktivně účastní v kurzech, čtou zadané texty a referují o nich, vypracovávají písemné práce/referáty, v rámci semináře začnou zpracovávat seminární práci, která prokáže schopnost samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejich řešení, kriticky zhodnotit primární prameny i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry - tato práce by mala být základem pro kvalifikační bakalářskou práci.
|
Doporučená literatura
|
-
Čmerková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999.
-
ECCO U. Jak napsat diplomovou práci, Votobia Praha 1997.
-
Hajn, P. Jak se píší knihy. Praha, 1988.
-
ŠANDEROVÁ. J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: Slon, 2006.
-
Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě.. Praha: Academia, 2000.
|