Vyučující
|
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Metody práce a prameny historické geografie. 2. Historické regiony a vývoj území českého státu. 3. Vývoj kulturní krajiny českých zemí. 4. Vybrané kapitoly z historické geografie Evropy a světa. 5. Praktické ukázky historickogeografického výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace prostorového vymezení a fyzicko-geografické podmíněnosti některých historických procesů a jevů. Důraz je kladen nejen na typologii pramenů, ale zároveň i na metody práce historické geografie. Studenti by měli následně reflektovat interdisciplinární charakter historické geografie a jejího přesahu do dalších historických a pomocně-historických věd (historická demografie, archeologie, dějiny osídlení, dějiny práva, hospodářské dějiny, kartografie). Cílem předmětu je tak také poskytnou studentům geografické souvislosti v rámci doposud nabytých znalostí v jiných kurzech. Kurz bude zaměřen zejména na historickou geografii českých zemí od středověku po 20. století. Výběrově pak bude zahrnuta problematika širší střední Evropy a světa. Z hlediska koncepce výuky pak budou přednášky zaměřeny na teoretickou bázi a následné semináře na konkrétní využití pramenů a možnosti jejich interpretace.
Student porozumí základním metodologickým postupům historické geografie. Dovede uvést vztah historické geografie a další věd, jejichž výstupy a metody historická geografie užívá. Student umí kategorizovat základní prameny historické geografie. Dokáže interpretovat kartografické prameny z různých období. Za užití pramenné základny student umí vyhodnotit historickogeografický vývoj na úrovni regionu. Student dovede charakterizovat vývoji kulturní krajiny českých zemí od středověku po 20. století. Orientuje se v historické topografii.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast studenta v rámci výuky v podobě plnění průběžně zadávaných úloh při výuce. Dále úspěšné vypracování šesti úkolů vycházejících z probíraných témat v písemné podobě.
|
Doporučená literatura
|
-
Eva Semotanová - Pavel Chromý - Zdeněk Kašpar. Historická geografie. Tradice a modernita. Praha, 2018.
-
Eva Semotanová - Pavel Chromý. Historická geografie: most mezi historií a geografií, in: 9. sjezd českých historiků. Pardubice 6.-8. září 2006, 2, Historie v kontextu ostatních vědních disciplín, s. 231-246. Brno, 2008.
-
Eva Semotanová. Historická geografie českých zemí. Praha, 1998.
|