Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Věda a vzdělanost jako předmět historiografického bádání 2. Antická věda a vzdělanost - konstituování kánonu artes liberales 3. Křesťanství a pohanské dědictví - problematika translace antické vzdělanosti v raném středověku 4. Karolínská renesance a její význam pro duchovní kulturu 5. Renesance 12. století - postoje k přírodě 6. Výuka na (katedrálních) školách ve Francii - případ Abaelard 7. Vznik univerzit a scholastika 8. Lidské tělo v postulátech středověké fyziologie a medicíny 9. Mor a reakce na epidemie ve středověku a raném novověku 10. Italská renesance a problematika humanismu 11. Magie ve středověku a raném novověku 12. Knihtisk a jeho dopad na kulturu čtení - vzdělanost v raném novověku 13. Vědecká revoluce raného novověku - kosmologické otázky 14. Věda a vzdělanost na prahu moderní doby - osvícenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Zamýšleným cílem předmětu je seznámit posluchače se základními tématy historie vědy a vzdělanosti v širším slova smyslu (vzdělanost jako součást kultury) v časovém rozsahu antika - konec raného novověku. Důraz je kladen na evropský prostor a převážně latinsky ukotvenou kulturu. V chronologickém pořadí jsou probírány nejvýznamnější osobnosti dějin vědy, metody poznávání, instituce a myšlenkové postuláty charakteristické pro danou epochu.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam klíčových osobností evropského vývoje na poli vědy i vzdělanosti a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům. Je schopen operovat s termíny "tradice", "kontinuita" při posuzování jednotlivých aspektů evropské (duchovní) kultury.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Studentům je doporučena pozorná účast na přednáškách a studium předepsané odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Bernal, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960.
-
Burke, P. Společnost a vědění I. Praha, 2007.
-
Curtius, E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
-
Floss, P. Architekti křesťanského středověkého myšlení. Praha, 2004.
-
Hadot, P. Závoj Isidin. Esej o dějinách ideje přírody. Praha, 2010.
-
Kratochvíl, Z. Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha, 2009.
-
Kristeller, P. O. Osm filosofů italské renesance. Praha, 2007.
-
Kuhn, T. S. Struktura vědecký revolucí. Praha, 1998.
-
Le Goff, J. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
-
Yatesová, F. Giordano Bruno a hermeneutická tradice. Praha, 2002.
|