Vyučující
|
-
Kreuzzieger Milan, PhDr. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Úvod - představení programu kursu a požadavků k zápočtu. 2. Evropské umění na přelomu 19. a 20. století I. (Avantgardy, utopie, manifesty, programy, konflikt "starého" a "nového" umění.) 3. Evropské umění na přelomu 19. a 20. století II. (Expresionismus, secese, kubismus, fauvismus, futurismus, abstrakní umění.) 4. Výstavy moderního umění na počátku 20. století v Praze. (Spolky a umělci: SVU Mánes, Osma, Skupina výtvarných umělců, Sursum ad.) 5. Evropské moderní umění 1. poloviny 20. století. (Dada a surrealismus, art deco, nová věcnost, Bauhaus ad.) 6. Umění a totalitní režimy (nacismus, stalinismus). (Umění v Německu a Itálii v období fašismu. Umění socialistického realismu - zvl. stalinistické období.) 7. Moderní umění v USA. (Šíření moderního umění do USA během a po 2. světové válce.) 8. Postmoderní umění na Západě. Základní charakteristiky postmoderního umění a jeho chronologické zařazení. 9. Postmoderní umění v Československu (resp. České republice) (Přijímání postmoderního umění ve specifické situaci v 80. a 90. letech 20. století.) 10. Umění ve věku své technické reprodukovatelnosti. Rozvoj grafických a reprodukčních technik v 19. a 20. stol., vliv na vnímání uměleckého díla. Benjaminova interpretace technické reprodukovatelnosti uměleckého díla. 11. Proměnlivý statut umělce a uměleckého díla. 12. - 13. Exkurze - Müllerova vila, Národní divadlo, kubistická architektura v Praze - Podolí. (čtyřhodinová exkurze). 14. Závěrečné setkání, shrnutí probrané látky, závěrečná diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je poskytnout úvodní náhled a orientaci v problémech a tématech spojených s moderním a postmoderním uměním a jeho důležitých představitelích - umělcích, umělkyních a uměleckých uskupeních. Tento přednáškový cyklus by měl vést dialog mezi tradičním chápáním dějin umění (jsou založeny na stylové analýze a chronologickém vývojovém řazení) a novějšími přístupy k interpretaci umění. Studium umění a vizuální kultury 19. a 20. století by mělo probíhat ve vazbě na specifický kulturní, historický, politický a kulturní kontext, v němž získává smysl. Kromě znalosti formálně-chronologické struktury je třeba si osvojit současné teorie, pojmy a témata, která umožňují odlišné interpretace, klasifikace a řazení artefaktů a vedou k novému výkladu pojmů a pohledu na roli umění, postavení umělce a jeho statut. Pozornost by měla být věnována i činnostem a funkci institucí (např. výtvarné akademie, galerie, muzea, umělecké spolky ap.), které formovaly hodnotová měřítka a vytvářely specifický diskurs. Součástí kursu je návštěva Mullerovy vily v Praze, Národního divadla v Praze a kubistické architektury v Praze-Podolí, kde studenti získají orientační přehled týkající se evropského umění 19. a 20. století.
Absolvent/ka kursu se seznámí s klíčovými tématy, umělci a etapami moderního umění 19. - 21. století, naučí se porozumět a analyzovat odborný text v ústní i písemné formě. Zaměříme se na získání několika základních kompetencí: - rozvoj samostatného a kritického myšlení orientovaného na širší komplex vizuální kultury, který vzniká a získává význam v konkrétně situovaných osobních, sociálních, politických a historických souvislostech. - zvládnutí rejstříku témat, teorií, přístupů a "sumy" znalostí, osvojení si vybraných textů a jejich samostatná interpretace; zvládnutí pojmového aparátu a teoretických nástrojů.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Absolvent kursu by se měl seznámit s klíčovými tématy, umělci a etapami umění 19. - 21. století, měl by se naučit porozumět a analyzovat odborný text v ústní i písemné formě a měl umět rovněž popsat, začlenit do kontextu a interpretovat umělecké dílo.
|
Doporučená literatura
|
|