Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata jednotlivých přednášek: 1. České země v době nástupu Slovanů a problematika tzv. Velkomoravské říše 2. Počátky českého státu a tzv. Boleslavská říše prvních Přemslovců, první krize českého státu 3. České země v raném středověku, cesta českých knížat za královskou korunou 4. Čechy za přemyslovských králů a tzv. velká změna středověké společnosti 5. Přemyslovské dědictví a první Lucemburkové na českém trůně 6. Budování Koruny království českého, český stát ve vrchovlném středověku a jeho problémy 7. Příčiny, průběh a výsledky husitských válek 8. Cesta ke stavovské monarchii - vývoj českého státu po husitských válkách 9. "Česká národní monarchie" monarchie v době Jiřího z Poděbrad 10. Stavovská monarchie za vlády Jagellonců 11. Nástup Habsburků na český trůn 12. Předbělohorská stavovská společnost (hospodářské, sociální, náboženské a kulturní aspekty vývoje) 13. Stavovská opozice a její zápas s panovníkem (problematika tzv. stavovských odbojů) 14. Druhý stavovský odboj, české země ve třicetileté válce a hodnocení "Bílé hory" dosavadní historiografií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské a jagellonské až po vznik habsburského středoevropského soustátí, jehož vývoj je komentován do období třicetileté války. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.
Aktivní účast na seminářích a přednáškách, četba zadaných textů a schopnost referovat o nich, vypracovávání písemných prací/referátů, které prokáží schopnost studentů samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejímu zpracování, kriticky zhodnotit primární i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry. Povinností pro přijetí ke zkoušce je úspěšné absolvování dvou testů z probrané látky.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
|
Doporučená literatura
|
|