Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Československo - různé úhly pohledu, odborná literatura, prameny, 2. Československý stát ve střední Evropě, rakouské dědictví - národnostní poměry ČSR 3. Československá ústava, Pětka, Hrad; vnitropolitický vývoj ČSR - politické strany 4. Hospodářský a sociální vývoj ČSR, stát a církev, postavení žen a kulturní vývoj ČSR 5. ČSR - léta třicátá (vnitropolitický vývoj) a československá zahraniční politika a armáda 6. Mnichov; Druhá republika 7. Protektorát Čechy a Morava - poměry, holocaust, domácí a zahraniční odboj, kolaborace, obnova ČSR Slovenský stát 8. Jaké Československo? Národnostní otázka v poválečném Československu. Třetí republika - demokracie? Únor 1948 - převrat dokonán 9. Komunistické ČSR - součást sovětského impéria. Padesátá léta - politické procesy, represe a nezákonnosti 10. Cesta k "Pražskému jaru" 1968 11. "Pražské jaro" a "Pražský podzim" 1968 12. Komunistická "normalizace" I. 13. Pád komunismu - 17. listopad 1989 14. Rozpad Československa
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
První výukový cyklus se zaměřuje na politický, ekonomický, sociální a kulturní vývoj v období první republiky, na tragický ráz a vnitřní rozporuplnost druhé republiky a na těžké období protektorátu Čechy a Morava. Jeho cílem je získání obecného přehledu o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění domácího vývoje do širšího středoevropského kontextu. Posluchači se seznámí s různými úhly pohledu na vývoj čs. státu (Češi, Slováci, Němci, Rusíni), stejně jako s proměnami vzájemného soužití ve společném státě. Témata cvičení si posluchači volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou "akademické hádky" mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci. V druhé části je zahrnuto období, které začíná koncem druhé světové války a pokračuje studenou válku a vrcholí zhroucením komunistických režimů. Cílem je získat obecný přehled o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění českého vývoje do bolševizace střední a východní Evropy. To se týká především proměn politického, ekonomického, sociálního a kulturního vývoje komunistického Československa. Témata cvičení si posluchači opět volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou "akademické hádky" mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci.
Student dokáže kriticky hodnotit příslušnou odbornou literaturu a prameny, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách. Současně se umí orientovat v hlavních problémech doby, a to i metodologicky a heuristicky.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivním materiálu dle vlastního výběru a úspěšně absolvují závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Československo na rozhraní dvou epoch nesvobody. Praha, 2005.
-
Český a slovenský komunismus (1921-2011). Praha, 2013.
-
GEBHART, J. - KUKLÍK, J. Velké dějiny zemí Koruny české 1938 ? 1945, XV. a.. Praha-Litomyšl, 2006.
-
GEBHART, J. - KUKLÍK, J. Velké dějiny zemí Koruny české 1938 ? 1945, XV. b.. Praha-Litomyšl, 2007.
-
JUDT, T. Poválečná Evropa. Praha, 2007.
-
KÁRNÍK, Z.:. České země v éře první republiky 1918?1938 (I. - III.). Praha, 2002.
-
KLIMEK, A. Velké dějiny zemí Koruny české 1918 ? 1929, XIII.. Praha-Litomyšl, 2000.
-
KLIMEK, A. Velké dějiny zemí Koruny české 1929 ? 1938, XIV.. Praha-Litomyšl, 2002.
-
LIPTÁK, L. Slovensko v 20. storočí.. Bratislava, 1999.
-
RYCHLÍK, J. Češi a Slováci ve 20. století. Bratislava, 1998.
|