Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Co je historie, normy historické práce, odborné instituce, prameny a jejich interpretace 2. Historická literatura a další tištěné a elektronické zdroje 3. Metody historické práce, historický text - zásady zpracování 4. Prezentace studentských témat - podkladů pro zadání bakalářské práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy historikova "řemesla", tj. teoreticky i prakticky je připravit na samostatnou vědeckou práci, zejména s ohledem na realizaci bakalářské práce.V návaznosti na absolvovaný kurz Úvod do studia historie se studenti hlouběji seznamují se specifiky historického výzkumu, místem historie v kontextu příbuzných disciplín a pomocných věd historických, s organizací vědecké práce v paměťových institucích. Na konkrétních případech jim jsou zprostředkovány základní přístupy k pramenům a literatuře a metody práce s nimi, etapy historické práce a vznik historického textu, včetně všech jeho náležitostí. Stranou nezůstávají ani informační zdroje historikovi práce, a to jak "tradiční", tak "nové" (internet). Součástí semináře jsou i individuální konzultace konkrétních témat, přičemž jsou doporučováni konkrétní školitelé k finálním konzultacím před zadáním bakalářských prací.
Student teoreticky i prakticky ovládá základy historikova řemesla. Je schopen definovat specifika historického výzkumu, místo historie v kontextu příbuzných disciplín a organizaci vědecké práce v paměťových institucích. Dokáže adekvátně pracovat s prameny a s literaturou ke svému tématu, stejně tak se orientuje v problematice elektronických zdrojů.
|
Předpoklady
|
Absolvování základních historických disciplín doporučených studijním plánem, schopnost práce na PC, jazyky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast v kurzech, četba textů a schopnost referovat o nich, vypracovávání písemných podkladů pro BP, které by měly prokázat schopnost studentů samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejich řešení, kriticky zhodnotit primární prameny i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, J. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
ČMEJKROVÁ, Světla - DANEŠ, František - SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text. Voznice, 1999.
-
Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
-
Hroch, Miroslav a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha, 1985.
-
Marek, Jaroslav. O historicismu a dějepisectví. Praha, 1992.
-
Václav Rameš. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. Praha, 2005.
-
VACULÍK, Jaroslav - ČAPKA, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. Brno, 2000.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
-
ZWETTLER, Otto - VACULÍK, Jaroslav - ČAPKA, František. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno, 1996.
|