Předmět: Rurální památky

« Zpět
Název předmětu Rurální památky
Kód předmětu KHI/KBS22
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Venkovské osídlení a lidová architektura. Typologie tradičních rurálních staveb na území České republiky. 2. Kompozice tradiční venkovské usedlosti, dispozice a interiér tradičního venkovského trvale obytného domu na území České republiky. 3. Zařízení, konstrukce a materiály staveb tradiční venkovské kultury na území České republiky. 4. Pramenná základna, výzkum ochrana tradičních venkovských staveb v České republice.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit absolventy s typologií sídel a staveb tradiční venkovské společnosti a se základními tendencemi jejich stavebního vývoje na území České republiky. Důraz je kladen na jednotlivé funkční typy staveb, proměnu jejich vnitřního zařízení a uplatňované tradiční konstrukce. Vedle praktické funkce je sledován i společenský výhnam a symbolický smysl staveb a jejich částí.
;Student se učí sledovat odraz sociálních vztahů ve formální stavební struktuře venkovských sídel a staveb. Získá znalosti o typech venkovských sídel a staveb tradiční společnosti a základní představu o jimi definovaných kulturních oblastech. Student získá základní kompetence v identifikaci, analýze a interpretaci těchto sídel a staveb. Obeznámí se také se s dějinami a metidikou výzkumu tradičních venkovských staveb a se způsobem jejich ochrany v České republice. Získá tak základní komptence k posouzení výpovědní hodnoty těchto staveb jako hmotného historického pramene.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test

Požadavky absolvování předmětu jsou složeny ze dvou složek: samostatné prezentace určeného seminárního tématu a ověření studijních výsledků. Student samostatně prezentuje v přednášce s následnou diskusí vybrané aktuální téma rurální architektry v rozsahu 20 min. Dokladem absolvování je odevzdaná prezentace. Způsob ověření studijních výsledků proběhne zápočtem před zkouškou a zkouškou. Znalosti a dovednosti k zápočtu jsou prověřovány formou kolokvální prezentace výše uvedeného seminárního tématu. Znalosti ke zkoušce jsou prověřovány písemným testem. Student si vylosuje po jednom pracovním listu z každé z tematických oblastí. Odpovědí na zadání píše a kreslí přímo do pracovního listu. Písemnou část testování může vyučující doplnit verbálním testováním formou ústního pohovoru.
Doporučená literatura
  • Frolec, V. Vařeka, J. Lidová architektura. Praha, 1983.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury II/1-2. Praha, 1995.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985.
  • Langer, J. Co mohou prozradit lidové stavby. Rožnov pod Radhoštěm, 1997.
  • Langer, J. Evropská muzea v přírodě. Praha, 2004.
  • Mencl, V. Lidová architektura v Československu.. Praha, 1980.
  • P. Vařeka. Archeologie středověkého domu. Plzeň, 2005.
  • Podroužek, K. Člověk a pískovec. Ústí nad Labem, 2018.
  • Scheybal, J. V. - Scheybalová, J. Umění lidových tesařů, kameníků a socharů v Severních Čechách. Ústí nad Labem, 1985.
  • Škabrada, J. Lidové stavby. Architektura českého venkova. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr