Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Středověká a raně novověká společnost - uvedení do problematiky 2. Gens a regnum: vznik a povaha středověkého "státu" 3. Léna a vazalita v soudobém předhodnocování 4. Reforma a středověká církev: realita a její diskurzivní roviny 5. Koncepty universalismu 6. Národ ve středověku? 7. Středověké hereze 8. Nemoc, nemocný a lékař ve středověku 9. Školská a lidová kultura ve středověku 10. Braudelovy lekce z dějin raného novověku (gramatika civilizace, časové rytmy, centrum a periférie, struktury každodennosti, od makrohistorie k mikrohistorii) 11. Parkerovo pojetí globální krize 17. století versus dřívější marxistické diskuse o krizi feudální společnosti (klimatické změny, katastrofy, demografické, ekonomické a sociální otřesy) 12. Třicetiletá válka a militární revoluce. Proměny výzkumu 13. Mocní a ovládaní. Korupce a klientelismus mocenských elit. Raněnovověké politické systémy (absolutismus, centralismus, stavovství). Otázky a problémy raněnovověkého politického myšlení v moderním dějepisectví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studující se základními tématy a problémovými koncepty medievistického a raně novověkého bádání na poli polititických, společenských a kulturních dějin. Přednáška je orientována především k prezentaci těchto témat a jejich geneze. Semináře slouží k analýze možných řešení prostřednictvím práce s pramenným materiálem. Cílem předmětu je prohloubit znalosti studujících o trendech v historiografických přístupech a současně prohloubit jejich schopnosti interpretovat pramenná svědectví.
Student dovede terminologicky uchopit zkoumanou problematiku. Umí se orientovat v základních trendech historiografického diskurzu. Je schopen postihnout kontinuity i zlomy dějinného vývoje. Disponuje hlubšími znalostmi ve vybraných tématech středověkých a raně novověkých dějin. Tyto své znalosti dovede aplikovat na konkrétním pramenném materiálu.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Student prokáže schopnost orientovat se v základních principech moderního odborného diskurzu medievistických či raně novověkých témat. Získání zápočtu je podmíněno pravidelnou a aktivní účastí na výuce. Zkouška má písemnou i ústní část: Písemný test zajišťuje základní znalost probírané látky, hlubší porozumění tématům ověřuje ústní kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila et al. Krize a kairos. Červený Kostelec. 2010.
-
BRAUDEL, Fernard. Dynamika kapitalismu. Praha. 1999.
-
DRŠKA, Václav. Divisiones regni Francorum. Ústí nad Labem. 2011.
-
FUKALA, Radek. Třicetiletá válka, nebo všeobecný evropský konflikt 17. století?. České Budějovice. 2012.
-
GUREVIČ, A. J. Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků. Praha. 2022.
-
HRBEK, Jiří. Evropa a absolutismus v 17. a 18. století. Praha - Kroměříž. 2012.
-
HROCH, Miroslav - PETRÁŇ, Josef. 17. století - Krize feudální společnosti?. Praha. 1976.
-
LE GOFF, Jacques. Intlektuálové ve středověku. Praha. 1999.
-
SUCHÁNEK, Drahomír, DRŠKA, Václav. Církevní dějiny. Antika a středověk. Praha, 2013.
-
ŠMAHEL, František. Idea národa v husitských Čechách. Praha, 2000.
-
TOMÍČEK, David. Víra, rozuma a zkušenost v lidovém lékařství pozdně středověkých Čech. Ústí nad Labem. 2009.
-
VÁLKA, Josef. Česká společnost v 15. - 18. století II. Praha. 1983.
-
Zbíral, D. Největší hereze. Praha, 2007.
-
ZBÍRAL, David. Největší hereze. Praha. 2007.
|