Předmět: Klinická pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Klinická pedagogická praxe
Kód předmětu KHI/KBH70
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření klinické pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, mentora (provázející učitel/ka), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student/ka bude hospitovat a vykonávat náslechové činnosti v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student/ka na základě nabídky UJEP samostatně.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe (provázející učitel/ka), seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty.
Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele - mentora (provázejícího učitele/lky), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky.
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Student/ka vykoná praxi v předepsané délce s převahou hospitační a náslechové činnosti a postupným začleňováním činností asistentských podle pokynů mentora praxe (provázející učitel/ka). Aktivit ve škole jsou rozborované na konkrétním školním zařízení a také reflektované v rámci teoretické výuky.
Doporučená literatura
  • Bořkovec, Matouš (ed.) a kol. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha, 2023.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. PF MU Brno, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • Kyriacou Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr